اهمیت منابع در مطالعه پزشکی

رشته پزشکی از دیرباز تاکنون از دسته مهم‌ترین و حیاتی‌ترین رشته‌هایی بوده که سلامت و امنیت زندگی بشر را تامین می‌کرده است. در دنیای کنونی که رشته‌های بنیادی شاخه‌های بیشتری پیدا می‌کنند و حتی خود رشته پزشکی هم زیرشاخه‌های بسیاری پیدا کرده است، هنوز هم رشته پزشکی و زیرشاخه‌های مربوط به آن جزء مهم‌ترین رشته‌های آینده‌دار دنیا قلمداد می‌شوند. بر همین اساس انتظار می‌رود که سختی این رشته و رقابت میان داوطلبان بسیار بالا باشد؛ همچنین در سال‌های اخیر تعداد داوطلبین این رشته‌ها و همچنین رشته‌های پزشکی چندین برابر شده است.

در میان این رقابت بسیار شدید و جدی بین داوطلبان رشته پزشکی، بسیاری از دانشجویان موفق نمی‌شوند و یا به رشته‌های آسان‌تری مانند فیزیوتراپی، پرستاری، بهداشت یا زیست شناسی اکتفا می‌کنند. اما چه چیزی تفاوت میان آن دسته از دانشجویانی که در رسیدن به پزشکی موفق می‌شوند و آن‌ها که شکست می‌خورند را مشخص می‌کند؟ بدون شک تلاش و کوشش اولین حرف  را می‌زند، اما مهم‌تر از همه منابعی است که این دانشجویان مطالعه می‌کنند.

اهمیت منابع در مطالعه پزشکی

نه تنها یک داوطلب رشته پزشکی که به تازگی دبیرستان را به پایان رسانده، بلکه هر محقق خبره و متشخصی که روزهای خود را صرف مطالعه منابع پزشکی می‌کند می‌داند که این منابع چقدر تاثیر در روند مطالعه اش دارند.

حتی اگر شما تمام انگیزه و اراده لازم را برای تلاش و کوشش در این راه داشته باشید، اگر منابع با کیفیتی نداشته باشید، می‌توانید تمام انگیزه خود را در طول مطالعه از دست بدهید. به همین دلیل است که اولین تفاوت کسانی که در پذیرش رشته پزشکی موفق می‌شوند، خرید کتاب پزشکی می‌باشد. آن‌ها خیلی خوب می‌دانند که چه کتابی مناسب آن‌ها می‌باشد و حتی درباره کتاب‌هایی که قرار است بخرند و یا مطالعه کنند نیز بسیار تحقیق می‌کنند؛ اما شاید یک فرد تازه کار به خرید اولین کتاب‌هایی که کتابفروش به او پیشنهاد می‌دهد اکتفاء کند!

اهمیت فروشنده منابع پزشکی

شاید باورتان نشود، اما دانشجویانی که در پذیرش رشته پزشکی موفق می‌شوند، حتی در انتخاب تامین کنندگان منابع پزشکی خود نیز تحقیق می‌کنند. منابعی که می‌توانند موفقیت شما را در رشته پزشکی تظمین کنند، تنها در دسترس برخی از پخش کنندگان کتاب می‌باشد و شما نمی‌توانید به آسانی آن ها را بیابید. هرکسی می‌تواند منابع مشابهی را از کتابفروشی‌های معروف شهر پیدا کند، اما منابعی که خاص باشد به دست تامین کننده خاص پخش می‌شود.

خلاصه کلام این است که شما باید تامین کننده مخصوص خود را داشته باشید و با افرادی قابل اطمینان کار کنید که بصورت حرفه‌ای منابع مختلف را برای محققان پزشکی و دانشجویان تامین می‌کنند. به همین دلیل است که اشتباه بسیاری از افراد در خرید کتاب پزشکی می‌باشد.

اهمیت خرید نسخه های رفرنس

بسیاری از کتابهایی که در سطح کشور معرفی می‌شوند معمولا نسخه‌ای بازنویسی شده و یا ترجمه شده از یک نسخه قدرتمند می‌باشد که رفرنس این نسخه ها معمولا هستند. کسانی که در پذیرش رشته پزشکی موفق می‌شوند همیشه دوست دارند نسخه رفرنس کتاب‌ها را تهیه کنند تا نسخه کپی شده و ویرایش شده آن را. موارد بسیاری در این کتاب‌ها وجود دارند که می‌توانند در پذیرش شما و موفقیت شما در آزمون‌ها به شدت موثر باشند، اما به دلیل سهل انگاری نویسنده در کتاب های جدید طرح نمی‌شوند. پس نکته مهم بعدی در خرید کتاب پزشکی، خرید کتاب‌های رفرنس می‌باشد.

دسته بندی نسخه های رفرنس علوم پایه پزشکی

مهم تر از همه مواردی که گفته شد، آگاهی و میزان اطلاع شما از دسته بندی ها و کتاب‌هایی می‌باشد که قرار است بخرید. برای مثال، فردی که هیچگونه آگاهی درباره ماشین‌ها و مدل‌های مختلف آن ندارد، راحت تر سرش کلاه می‌رود تا کسی که اطلاعات خوبی درباره آن‌ها می‌داند. به همین دلیل در این بخش از این مقاله، سعی کرده‌ایم که دسته بندی مختصری را از انواع کتاب پایه پزشکی که رفرنس دیگر کتاب‌ها هستند در اختیارتان قرار دهیم.

کتاب های پایه علوم پزشکی به موارد زیر دسته بندی می‌شوند:

  • آناتومی اسنل
  • فیزیولوژی گایتون
  • بیوشیمی دولین
  • آسیب شناسی رابینز
  • ایمونولوژی وجگانی
  • بافت شناسی جان کوئیرا
  • روانشناسی هیلگارد
  • انگل شناسی پایه
  • باکتری شناسی مورای
  • جنین شناسی لانگمن
  • ژنتیک پزشکی

همانطور که پیش تر گفته شد، بسیار مهم است که درباره تمامی کتاب‌هایی که قصد خرید آن‌ها را دارید، بصورت کامل تحقیق کنید و درباره بهترین نسخه‌های آن‌ها اطلاعات کسب کنید.

نتیجه

در این مقاله سعی داشتیم که اطلاعات اجمالی درباره اهمیت منابع و خرید کتاب‌های پزشکی برای دانشجویان پزشکی و همچنین داولبان پذیرش این رشته مطرح کنیم که امیدواریم کمکی به شما در این راه موفقیت باشد.

تلفن: 02166407009 – 09199900282

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *