۷۵۰۰ پرستار در پی ابتلا به کرونا از کار افتاده شدند

رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به اینکه ۷۵۰۰ نفر از پرستاران به دلیل ابتلا به کرونا جانباز و از کار افتاده شدند، گفت: ضربه ناشی از کمبود پرستار مستقیما به مردم وارد می‌شود.

۷۵۰۰ پرستار در پی ابتلا به کرونا از کار افتاده شدند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم، محمد میرزابیگی در برنامه مثبت سلامت شبکه سلامت سیما اظهار کرد: مهمترین بحث در این ایام، پرستارانی هستند که در دوران کرونا به صورت کاملا داوطلبانه طرح خود را آغاز و یا تمدید کردند و باعث شدند 17 هزار نفر نیرو به جمعیت خسته آن روزهای نظام سلامت، افزوده شود.

وی افزود: این حضور پرشور پرستاران، مسئولین وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه و معاونت توسعه را آن چنان مشعوف کرد که مسئولین این دستگاه‌ها وعده استخدام پرستاران را دادند اما علی‌رغم این وعده و فرمایشات صریح مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه نباید با پرستاران به عنوان کارگر فصلی برخورد شود، این وعده محقق نشد.

رئیس سازمان نظام پرستاری ادامه داد: رهبر معظم انقلاب تاکید داشتند که باید امنیت شغلی پرستاران تامین شود تا در بحران‌های مشابه دچار شکست نشویم.

میرزابیگی با بیان این که در حال حاضر وزارت بهداشت و سازمان برنامه هرکدام اقدامات خود را به صورت سلیقه‌ای انجام می‌دهند و توجهی به وعده‌ها ندارند، گفت: شخص ریاست جمهوری باید به این مسئله رسیدگی کنند، آقای رئیسی در روز پرستار قاطعانه گفتند که باید به وعده‌ها عمل شود. حتی ریاست جمهوری در یکی از جلسات ستاد کرونا دستور داد که جلسه‌ای با حضور سازمان نظام پرستاری، وزارت بهداشت، سازمان امور اداری استخدامی و … برگزار شود و پیشنهاد مشخصی درخصوص وضعیت پرستاران به ستاد ملی کرونا ارائه شود اما متاسفانه به دلیل اختلاف نظری قدیمی بین وزارت بهداشت و سازمان امور اداری و استخدامی بر سر تعداد نیروها، این امر دچار مشکل شد.

وی تاکید کرد: جامعه پرستاری و مسئولین بدانند که سازمان نظام پرستاری برای تحقق مطالبات پرستاران کوتاه نخواهد آمد و اگر این وعده محقق نشود یک بداخلاقی تاریخی در حق 17 هزار نفر اتفاق افتاده است.

رئیس سازمان نظام پرستاری تصریح کرد: برای ارائه خدمات بهتر به مردم باید به فرمایشات مقام معظم رهبری، قانون و وعده‌ها عمل شود.

وی با اشاره به تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری که از دیگر مطالبات پرستاران بود، بیان کرد: این قانون 15 سال بود که روی زمین مانده بود و اجرا نمی‌شد و تا پیش از این در وزارت بهداشت عزمی برای عدم اجرای قانون وجود داشت تا اینکه مقام معظم رهبری در سال 1399 در پیامی تصویری، فرمودند این قانون به سود پرستاران است و باید اجرا شود. سازمان پیش از این اتفاق، زیرساخت‌هایی را برای اجرای قانون مهیا کرده بود و 12 گام اساسی را برداشت‌ که از جمله آن، آیین نامه‌ای بود که باید به تصویب شورای عالی بیمه سلامت می‌رسید.

رئیس سازمان نظام پرستاری ادامه داد: دستورالعمل‌های ثبت خدمات در His و دستورالعمل رسیدگی به اسناد نیز تدوین و توسط شورای عالی بیمه سلامت ابلاغ شد. کای پرستاری و ارزش نسبی خدمات پرستاری توسط بیمه تصویب و از سوی دولت ابلاغ شد شد و مجلس نیز بودجه 5200 میلیارد تومانی برای موضوع اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری اختصاص داد اما وزارت بهداشت در اجرای قانون بسیار کوتاهی کرد.

میرزابیگی تشریح کرد: ثبت خدمات پرستاران در سیستم اچ آی اس بیمارستان‌ها توسط وزارت بهداشت اجرا نشد. ما از وزارت بهداشت این موضوع را پیگیری کردیم اما تاکنون هیچ یک از دانشگاه‌های علوم پزشکی این موضوع را به طور کامل در بیمارستان‌ها اجرایی نکردند و به نظر می‌رسد همان عزمی که 15 سال قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری را به محاق برده بود، تمایلی به اجرای آن ندارد.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون تعرفه خدمات پرستاری مربوط به سه ماه آن هم به صورت علی‌الحساب اجرا شده که مورد اعتراض ماست. در بودجه 1402 بند "ی" تبصره 17 بسیار امیدوارکننده است و تعرفه پرستاران را در سرانه قرار داده است و از نمایندگان درخواست داریم که به این پیشنهاد دولت رای مثبت بدهند البته نظر مجلس نیز درباره این بند تبصره 17 بودجه سال جدید، مثبت است.

میرزابیگی بیان کرد: وزارت بهداشت پاسخ دهد که چند بیمارستان در کشور خدمات پرستاری را در سیستم‌های اچ‌آی‌اس ثبت کرده‌اند، چرا که اولین گام برای اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری ثبت خدمات در این سیستم‌هاست و این موضوع در آیین نامه ابلاغی از سوی دولت نیز آمده که خدمات پرستاری با مهر پرستار در اچ‌آی‌اس، صورتحساب بیمار و بیمارستان ثبت شود.

وی گفت: به بودجه سال آینده امیدواریم اما از نمایندگان مجلس استدعا داریم با فوق العاده خاص مدافعان سلامت موافقت کنند؛ در بحث فوق العاده خاص، نیاز به رای نمایندگان مجلس داریم و این کار، هزینه‌ جدیدی به دولت تحمیل نمی‌کند و از درامدهای اختصاصی قابل حصول است.

میرزابیگی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر تبدیل وضعیت پرستاران اظهار کرد: قانون تغییر وضعیت کارکنان دولت اتفاق مثبتی است که شاغلین وزارت بهداشت را تبدیل وضعیت می‌کند. قانون تبدیل وضعیت فرزندان ایثارگران نیز اجرا و شامل حال کل مدافعین سلامت شد که این دو اتفاق مثبت از سوی دولت افتاده است.

وی بیان کرد: وزارت بهداشت در حال دنبال کردن استخدام 25 هزار نیروی جدید است که مجوزهای آن را اخذ کرده است‌. گاهی زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که قرار است همان 17 هزار نیروی مذکور جذب شوند. در حالی که بر اساس قولی که به نیروهای تمدیدطرحی داده شده است، نباید از این پرستاران آزمون گرفته شود چرا که بزرگترین آزمون آن‌ها کرونا بوده است و در زمانی که کسی حاضر نبود بر بالین بیماران حاضر شود این پرستاران خدمت کردند. از سوی دیگر به دلیل اینکه این پرستاران اکنون شاغل نیستند، مشمول قانون تغییر وضعیت نمی‌شوند.

رئیس سازمان نظام پرستاری متذکر شد: 150 پرستار در کرونا به شهادت رسیدند و 7500 پرستار نیز به دلیل عوارض ناشی از کرونا از کار افتاده و به نوعی جانباز شده‌اند و هر پرستاری حدودا دو تا سه بار به کرونا مبتلا شده است.

میرزابیگی با بیان این‌که 145 هزار پرستار به کرونا مبتلا شدند، تصریح کرد: رفتار غیراخلاقی با پرستاران طرحی و تمدیدطرحی ایام کرونا، به جامعه نظام سلامت کشور لطمه وارد کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که در صورت مواجهه با پیک جدید کرونا، پرستار کافی داریم؟ تشریح کرد: باید به ازای هر تخت بیمارستانی 2.5 نفر پرستار در 24 ساعت داشته باشیم اما در حال حاضر در بیمارستان‌های تهران کمتر از یک نفر و گاها به طور میانگین 0.5 نفر پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی داریم و ضربه ناشی از کمبود پرستار مستقیما به مردم وارد می‌شود. از سوی دیگر کمبود نیرو باعث فرسودگی و افزایش فشار کاری پرستاران می‌شود.

رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به این‌که در عین کمبود نیروی پرستار، با بازنشستگی پرستاران نیز مواجه هستیم، گفت: در عین حال شاهد مهاجرت پرستاران نیز هستیم و استخدام 25 هزار نفر نیروی جدید، پاسخگوی نیاز کشور به پرستاران نیست.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *