بک لینک در سئو چیست؟ تمام آنچه نیاز است بدانید

لینک های برگشتی (با نام مستعار لینک های ورودی، لینک های ورودی) پیوندهایی از یک صفحه در یک وب سایت به وب سایت دیگر هستند. موتورهای جستجو مانند گوگل از خرید بک لینک قوی به عنوان رای اعتماد در رتبه بندی صفحات استفاده می کنند.
بک لینک چیست؟

بک لینک ها به دو دلیل اصلی برای سئو مهم هستند:

  1. رتبه بندی – به طور کلی، هرچه صفحات وب شما دارای بک لینک بیشتری باشند، احتمال بیشتری برای رتبه بندی برای جستجوهای مربوطه خواهند داشت (ما این را در یک مطالعه تایید کردیم ).
  2. قابلیت کشف – موتورهای جستجو بیشتر از صفحات پرطرفدار بازدید می کنند. و اگر از صفحات محبوب بک لینک دریافت کنید، ممکن است محتوای شما را سریعتر کشف کنند.

دو راه برای بررسی بک لینک یک وب سایت یا صفحه وب وجود دارد.

روش اول فقط برای سایت هایی کار می کند که متعلق به شماست. از مورد دوم برای بررسی بک لینک ها به یک وب سایت یا صفحه وب دیگر استفاده کنید.

بررسی بک لینک های وب سایت شما

یک ابزار اساسی برای بررسی بک لینک ها به وب سایت شما، کنسول جستجوی رایگان گوگل است.

پس از ورود به سیستم، روی “پیوندها” در نوار کناری کلیک کنید. تعداد زیر “لینک های خارجی” تعداد کل بک لینک های منحصر به فرد به وب سایت را نشان می دهد.

نحوه بررسی بک لینک ها در کنسول جستجوی گوگل

کنسول جستجوی گوگل داده های محدودی را در برنامه نشان می دهد (1000 لینک برتر) و برخی از معیارهای مفید SEO را که می توانید برای تجزیه و تحلیل بک لینک های خود استفاده کنید، به شما نشان نمی دهد. برای دریافت رایگان داده های بیشتر، می توانید از Ahrefs Webmaster Tools استفاده کنید .

پس از راه اندازی یک پروژه، روی Backlinks در داشبورد کلیک کنید.

خلاصه بک لینک ها در داشبورد Ahrefs

این شما را به گزارش Backlinks در ابزار Site Explorer می برد . این گزارش تمام بک لینک ها و داده های بک لینک مرتبط شما را نشان می دهد.

بک لینک های خود را در اکسپلورر سایت Ahrefs ببینید

بررسی بک لینک ها به یک وب سایت دیگر

می توانید با ابزاری مانند جستجوگر بک لینک رایگان Ahrefs شروع کنید .

فقط یک دامنه یا URL را وارد کنید و روی “بررسی بک لینک ها” کلیک کنید.

جستجوگر رایگان بک لینک Ahrefs

تعداد کل بک لینک ها و دامنه های ارجاع دهنده (لینک های وب سایت های منحصر به فرد)، به اضافه 100 بک لینک برتر را خواهید دید.

نمایه بک لینک در جستجوگر رایگان بک لینک Ahrefs

برای مشاهده لیست کامل بک لینک ها به هر صفحه یا وب سایت، از Ahrefs’ Site Explorer استفاده کنید .

همه بک لینک ها یکسان ایجاد نمی شوند. در اینجا برخی از ویژگی های متعددی که به کیفیت و کاربرد بک لینک کمک می کنند، آورده شده است. می توانید از آنها برای تجزیه و تحلیل بک لینک ها و فرصت های ایجاد لینک استفاده کنید:

  • قدرت
  • ارتباط
  • متن لنگر
  • فالو در مقابل nofollow
  • تعیین سطح
  • مقصد
چه چیزی باعث ایجاد یک لینک خوب می شود

بیایید با جزئیات بیشتری به آنها نگاه کنیم.

قدرت

بک لینک از صفحات وب قوی معمولاً “اقتدار” بیشتری نسبت به صفحات ضعیف منتقل می کند.

صفحاتی که دارای بک لینک هستند رای قوی تری دارند

ما چند بار اقتدار سطح صفحه را مطالعه کرده‌ایم و رابطه واضحی بین آن و ترافیک ارگانیک پیدا کرده‌ایم.

رتبه بندی UR در مقابل ترافیک جستجو
Sidenote.

رتبه‌بندی نشانی وب (UR) معیار مرجع Ahrefs در سطح صفحه است. در مقیاس 0 تا 100 نمره گذاری می شود.

گفته می شود، بک لینک از صفحات قوی همیشه قدرت بیشتری را منتقل نمی کند.

هرچه تعداد پیوندهای بیشتری در صفحه ای وجود داشته باشد که به شما پیوند می دهد، قدرت کمتری به شما منتقل می شود زیرا بین همه آن صفحات به اشتراک گذاشته شده است (به دلیل الگوریتم PageRank ).

می توانید با استفاده از متریک UR در گزارش Backlinks در Ahrefs’ Site Explorer ، اعتبار یک بک لینک را بسنجید . (همچنین می‌توانید آن را در سایر ابزارهای Ahrefs در موارد مرتبط پیدا کنید.) هر چه UR بالاتر باشد، بهتر است.

متریک UR در گزارش بک لینک های Ahrefs

ارتباط

به نظر می رسد که پیوندهای وب سایت هایی با موضوعی مشابه با شما ارزش بیشتری به همراه دارند. گوگل این را در راهنمای “چگونه جستجو کار می کند” بیان می کند :

اگر سایر وب سایت های برجسته در مورد موضوع به صفحه پیوند دهند، این نشانه خوبی است که اطلاعات با کیفیت بالا هستند.

بگوییم که یک لوله کش از دو صفحه بک لینک دارد: یکی درباره گربه ها و دیگری درباره نصب دیگ بخار. ارتباط در این زمینه به این معنی است که شانس این است که پیوند دوم با ارزش ترین باشد.

بک لینک از صفحات مرتبط با ارزش تر است

متن لنگر

Anchor text به کلمات قابل کلیکی اطلاق می شود که یک بک لینک را تشکیل می دهند.

نمونه ای از لنگر پیوند

گوگل می گوید که متن لنگر بر رتبه بندی در حق امتیاز اصلی خود تأثیر می گذارد .

گوگل از تعدادی تکنیک برای بهبود کیفیت جستجو استفاده می کند، از جمله رتبه صفحه، متن لنگر و اطلاعات مجاورت.

می توانید متن لنگر هر بک لینک را در گزارش بک لینک های سایت اکسپلورر ببینید .

بررسی لنگر متن بک لینک ها در گزارش بک لینک ها، از طریق اکسپلورر سایت Ahrefs

همچنین می توانید کلمات خاصی را در متن لنگر فیلتر کنید.

فیلتر "Anchor text" در گزارش Backlinks

فالو در مقابل nofollow

Nofollow یک ویژگی پیوند است که به Google دستور می دهد پیوند را دنبال نکند و به عنوان یک اشاره برای عدم تصویب مجوز (از سال 2019 ) عمل می کند.

آناتومی پیوند نوفالو

پیوند دنبال‌شده پیوندی است که نه آن ویژگی را دارد و نه ویژگی‌های «حمایت‌شده» یا «UGC» را دارد .

از آنجایی که لینک‌های nofollow معمولاً روی رتبه‌بندی تأثیر نمی‌گذارند، بهتر است لینک‌های دنبال‌شده را در اولویت قرار دهید.

با این حال، از آنجایی که “nofollow” در حال حاضر تنها یک اشاره است، دنبال کردن یک پیوند nofollow از یک صفحه معتبر مرتبط ممکن است ایده خوبی باشد.

شما می توانید این نوع بک لینک ها را با استفاده از فیلترها در گزارش بک لینک های سایت اکسپلورر پیدا کنید .

فیلتر کردن بک لینک ها بر اساس ویژگی های rel در Ahrefs
بیشتر خواندن
  • Nofollow در مقابل لینک های فالو: هر آنچه که باید بدانید

تعیین سطح

از آنجایی که مردم بیشتر روی پیوندهای برجسته کلیک می کنند، برخی از پیوندها در صفحات وب احتمالاً از سایرین اعتبار بیشتری دارند.

پیوندهای برجسته ممکن است قدرت بیشتری را منتقل کنند

بیل اسلاوسکی در تجزیه و تحلیل خود از حق اختراع به روز شده “موج سوار معقول” گوگل در این مورد صحبت می کند:

اگر پیوندی در قسمت محتوای اصلی یک صفحه باشد، از فونت و رنگی استفاده کند که ممکن است آن را متمایز کند، و از متنی استفاده کند که ممکن است احتمال کلیک کردن روی آن را ایجاد کند، می‌تواند مقدار زیادی از رتبه صفحه. از سوی دیگر، اگر ویژگی‌هایی را ترکیب کند که احتمال کلیک روی آن را کاهش می‌دهد، مانند قرار گرفتن در پاورقی یک صفحه، متنی همرنگ با بقیه متن در آن صفحه، و همان نوع فونت، و از متن لنگر استفاده می کند که برای مردم جالب نیست، ممکن است رتبه زیادی از PageRank را منتقل نکند.

این را هنگام پیگیری پیوندها در نظر بگیرید. اگر پیوند شما احتمالاً در پاورقی سایت یا همراه با 50 سایت دیگر در نوار کناری قرار می گیرد، پس انرژی خود را در فرصت های دیگر بگذارید.

چیزی که می تواند به شما در یافتن بک لینک های قرار داده شده در محتوا کمک کند (برخلاف لینک های کمتر برجسته)، فیلتر “نوع بک لینک” در گزارش  بک لینک های سایت اکسپلورر است.

فیلتر کردن بر اساس نوع بک لینک در Ahrefs

مقصد

از آنجایی که گوگل صفحات را رتبه بندی می کند و نه کل وب سایت ها، بهتر است پیوندهایی ایجاد کنید که مستقیماً به صفحه ای که می خواهید رتبه بندی کنید اشاره می کند.

با این حال، دریافت لینک به برخی از انواع صفحه سخت تر است. به عنوان مثال، دریافت لینک به صفحات تجاری اغلب دشوار است زیرا مردم پیوند دادن را به محتوای آموزنده ترجیح می دهند.

برای رفع این مشکل، می‌توانید از پیوندهای داخلی استفاده کنید تا از صفحاتی که لینک‌های زیادی را به صفحات مهم اما «خسته‌کننده» شما دریافت می‌کنند، مجوز بدهید.

از پیوندهای داخلی برای انتقال قدرت بین صفحات خود استفاده کنید
بیشتر خواندن
  • پیوندهای داخلی برای سئو: راهنمای عملی
  • یک استراتژی ساده سئو برای سال 2019 (روش «واسطه»)

به طور کلی، چهار راه برای دریافت بک لینک بیشتر به سایت شما وجود دارد:

چهار راه برای دریافت بک لینک

افزودن بک لینک

برخی از وب‌سایت‌ها به شما اجازه می‌دهند پیوندی را با ارسال دستی یا درخواست ارسال آن اضافه کنید. دریافت لینک از این طریق آسان است، اما همیشه ارزشش را ندارد. آنها ممکن است از نظر گوگل کم ارزش باشند یا اگر زیاده روی کنید، ممکن است هرزنامه به حساب بیایند.

یکی از رایج ترین (و قانونی) تاکتیک ها در اینجا این است که وب سایت خود را به فهرست های محلی مرتبط اضافه کنید. آن‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا برای پرس و جوها با هدف محلی رتبه‌بندی کنید و کسب‌وکارتان را توسط مشتریان نیز کشف کنند.

بیشتر خواندن
  • نحوه ساخت نقل قول های محلی (راهنمای کامل)

درخواست بک لینک

این زمانی است که با سایر صاحبان سایت، سردبیران یا مدیران وب سایت تماس می گیرید و از آنها می خواهید به صفحه شما لینک دهند. برای انجام این کار، باید یک پیشنهاد ارزش واضح داشته باشید. اینجاست که تاکتیک های لینک سازی وارد می شوند.

در اینجا چند مورد آزمایش شده و آزمایش شده آورده شده است:

  • وبلاگ نویسی مهمان – پیشنهاد نوشتن یک پست یکباره برای وب سایت دیگر.
  • لینک سازی شکسته – پیوندهای مرده مربوطه را در سایت های دیگر پیدا کنید، سپس تماس بگیرید و لینک کار خود را به عنوان جایگزین پیشنهاد دهید. (برای این کار می توانید از جستجوگر پیوند شکسته ما استفاده کنید.)
  • تکنیک آسمان‌خراش – محتوای مرتبط را با پیوندهای زیاد پیدا کنید، چیزی بهتر بسازید، سپس از کسانی که به نسخه اصلی لینک می‌دهند بخواهید به شما پیوند دهند.
  • اشاره های بدون پیوند – نام های نامرتبط نام تجاری خود را بیابید، سپس از نویسنده بخواهید تا ذکر را قابل کلیک کند.

در ویدیو و پست های زیر در مورد این تاکتیک ها و سایر تاکتیک ها بیشتر بدانید.

بیشتر خواندن
  • 9 استراتژی آسان لینک سازی (که هر کسی می تواند استفاده کند)
  • نحوه دریافت بک لینک: 7 تاکتیک که نیازی به محتوای جدید ندارد

خرید بک لینک

هرازگاهی با پیشنهادی برای خرید لینک مواجه می شوید – آن را قبول نکنید.

خرید بک لینک بسیار خطرناک است. گوگل به شدت با آن مخالف است و شما می توانید سایت خود را جریمه کنید.

این را نباید با خدمات لینک بیلدینگ پولی اشتباه گرفت. آژانس های لینک سازی خوب از تاکتیک های قانونی و کلاه سفید استفاده می کنند که هیچ ربطی به هرزنامه یا خرید لینک برای آن موضوع ندارد.

بیشتر خواندن
  • آیا باید در سال 2023 بک لینک بخرید؟ بستگی دارد
  • نحوه استخدام یک آژانس لینک بیلدینگ: راهنمای گام به گام

کسب بک لینک

این زمانی است که افراد محتوای شما را از طریق موتورهای جستجو مانند گوگل، رسانه های اجتماعی یا دهان به دهان کشف می کنند و انتخاب می کنند که به صفحه شما پیوند داده شود. به عبارت دیگر، بک لینک های کسب شده ارگانیک هستند.

شما می توانید شانس خود را برای به دست آوردن بک لینک های بیشتر با ایجاد محتوای واقعا مفیدی که افراد باید بخواهند به آن لینک دهند، افزایش دهید.

حتما باید محتوای خود را نیز تبلیغ کنید. هرچه افراد بیشتری به آنها دسترسی پیدا کنید، پیوندهای بیشتری می توانید دریافت کنید.

بیشتر خواندن
  • 6 نوع دارایی قابل پیوند (و دقیقاً چگونه می توان با آنها پیوند کسب کرد)
  • Link Bait چیست؟ 7 مثال موفق

اساساً، هنگام پیگیری بک لینک، از هر چیزی که به نظر بی کیفیت، اسپم یا شبیه به یک طرح لینک آشکار (پیوندهایی در ازای چیزی) به نظر می رسد، خودداری کنید.

لینک های بد باعث اتلاف وقت خواهند شد. در بهترین حالت، آنها هیچ تاثیری بر رتبه بندی شما نخواهند داشت. در بدترین حالت، ممکن است صفحات شما را در رتبه پایین‌تری در گوگل قرار دهند یا حتی اصلاً ظاهر نشوند .

گوگل توصیه می کند که سایت هایی که خط مشی های آن را نقض می کنند رتبه پایین تری خواهند داشت یا اصلاً در نتایج ظاهر نمی شوند

در اینجا برخی از انواع پیوندهای بد وجود دارد که قطعاً باید از آنها اجتناب کنید:

  • PBN ها – چندین سایت به منظور دستکاری موتورهای جستجو به یکدیگر پیوند می زنند.
  • پیوندهای پولی – مبادله پول، کالا یا خدمات در ازای پیوندها برای اهداف رتبه بندی.
  • تبادل لینک – پیوند دادن به یک سایت در ازای پیوند دادن آن سایت به سایت شما.
  • پیوندهای خودکار – استفاده از نرم افزار یا خدمات خودکار برای ایجاد حجم زیادی از پیوندها به یک سایت.
  • پیوندهای هرزنامه تالار گفتمان و نظر – افزودن پیوندهای هرزنامه در انجمن ها به عنوان بخشی از امضاها.
بیشتر خواندن
  • 8 نوع پیوند بد که باید از آنها اجتناب کنید

افکار نهایی

بک لینک ها برای رتبه بندی در گوگل بسیار مهم هستند، به خصوص برای پرس و جوهای رقابتی. اما هر چه به دست آوردن لینک آسان تر باشد، ارزش آن کمتر خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *