۱۷ هزار پرستار دوران کرونا خانه نشین شده اند

رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور، در نامه ای به رئیس‌جمهور، خواستار بازگشت به کار ۱۷ هزار پرستار طرحی شد.

۱۷ هزار پرستار دوران کرونا خانه نشین شده اند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، در نامه محمد میرزابیگی رئیس کل سازمان نظام پرستاری، به سید ابراهیم رئیسی، آمده است: روز پرستار امسال در حالی برگزار شد که بیم و امیدهای زیادی پرستاران گرانقدر و سایر مدافعین از جان گذشته سلامت را همراهی می‌کرد.

امید به رهنمودهای حکیمانه و تذکرهای روشن و صریح رهبری به مسئولین در روزهای پرستار دو سال متوالی ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ در دیدار با پرستاران برای اجرای قوانین پرستاری و ایجاد امنیت شغلی برای پرستاران جوان و آزمون پس داده در دوران کرونا و توجه ویژه به مسائل رفاهی و معیشتی پرستاران. امید به حضور صادقانه و گرم حضرتعالی و پی‌آمدهای مبارک آن در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در جمع پرستاران و حمایت‌های قاطع از مطالبات و حقوق به حق پرستاران و امید به مواضع امیدوار کننده سایر رؤسای قوا اعم از ریاست محترم مجلس شورای اسلامی و ریاست محترم قوه قضائیه و در کل امید به قانون و عزم ارکان نظام و کشور، مبنی بر اتخاذ رویکرد قدرشناسانه به جامعه خدوم، بی‌ادعا و خدمتگزار مردم ایران عزیز یعنی جامعه پرستاری و سایر مدافعین سلامت.

لیکن متقابلاً تهدیدهایی این امیدها را با تمام قوام و دوامی که دارد، در دل و ذهن جمع زیادی از پرستاران به ویژه پرستاران جوان، پرستاران طرحی، تمدید طرح و ۸۹ روزه دوران کرونا، بیم از نوع رفتار برخی مسئولین میانی و عملیاتی در وزارت بهداشت یا سازمان برنامه و بودجه که در اثر اتخاذ مواضع سلیقه‌ای و اجتهادات شخصی در تعارض با قانون، رهنمودهای رهبری و دستورات صریح حضرتعالی و حمایت‌های سایر رؤسای قوا، بیم از عدم اجرای قانون و…، در سایر بخش‌های غیر دولتی، نیروهای مسلح، تأمین اجتماعی و…، وضع موجود را به جایی رسانید، که موارد ذیل را شاهدیم:

۱- به رغم تأکیدات رهبر معظم مبنی بر لزوم ایجاد امنیت شغلی و عدم رفتار شبه کارگر فصلی با پرستاران جوان و موافقت‌های حضرتعالی در روز پرستار سال قبل و امسال، لیکن هنوز جوانان غیور و از جان گذشته طرحی، اعم از شروع کنندگان داوطلبانه طرح یا تمدید کنندگان طرح و نیروهای ۸۹ روزه ایام کرونا نه تنها استخدام نشده اند بلکه در یک خلف وعده آشکار، به طرز غیراخلاقی و غیر وجدانی بالغ بر ۱۷ هزار نفر از آنان تاکنون از کار برکنار و خانه نشین شده‌اند و حتی یک نفرشان هم بکارگیری نشده اند لذا همانطور که روز پرستار نیز مطرح شد و حضرتعالی موافقت فرمودید، خواهشمند است از طریق تصویب یک مصوبه اختصاصی در ستاد ملی کرونا، این عزیزان که عدد آن‌ها حدوداً ۱۷ هزار نفر می‌شود و در دوره کرونا بدون چشمداشت جان خود را در راه سلامتی مردم کف دست گرفتند اکنون، بدون هرگونه آزمون و رقابت با نیروهای تازه فارغ التحصیل یا سهمیه دار به کارگیری شوند (یادمان نرود که آزمون بزرگ این عزیزان مبارزه موفق با ویروس کرونا بود تا جایی که تعدادی از این عزیزان شهید، تعدادی جانباز کرونایی و تعدادی باعث بیمار شدن اعضای خانواده خود و … شدند. لیکن لحظه‌ای از خدمت سربازی گونه و طرح خود دست نکشیدند و در بیمارستان‌ها در کنار صدها هزار بیمار کرونایی بدحال نه تنها مراقبت، بلکه نفس به نفس با آنها زندگی کردند).

۲- ضمن تشکر از حضرتعالی و دولت به دلیل تصویب آئین نامه اجرایی قانون تعرفه‌گذاری، در دولت لیکن به دلیل عدم اجرای کامل این قانون که ریشه در عدم ثبت خدمات و مراقبت‌های پرستاری در سامانه‌های مربوطه و همینطور عدم پایدارسازی منابع مالی آن در چارچوب سرانه خدمات تشخیصی درمانی دارد بنابراین پیشنهاد می‌شود:

الف –مقرر فرمائید نماینده این سازمان به عنوان عضو شورایعالی بیمه در جلسات آن شورا شرکت کند.

ب- با تشکیل کارگروهی نظارتی و بین دستگاهی و با همکاری مستقیم نهاد محترم ریاست جمهوری، قانون تعرفه گذاری و آئین نامه‌های اجرایی آن عملیاتی گردد چرا که هنوز این قانون در بیمارستان‌های وزارت بهداشت به طرز صحیحی اجرا نشده و در بیمارستان‌های سازمان تأمین اجتماعی، نیروهای مسلح، بخش خصوصی و حوزه فوریت‌های پزشکی تا این زمان اصلاً اجرایی نگردیده است. در حالی که بر اساس توافقات و صورت جلسات موجود بنا بوده؛ این قانون از ابتدای دی ماه سال ۱۴۰۰ کاملاً عملیاتی شود.

ج- در بودجه ۱۴۰۲، منابع مربوط به تعرفه گذاری خدمات پرستاری شامل:

سهم پرستاران از محل ۵/۲۷% فعلی و از محل ۶ درصد هتلینگ به همراه اعتبار در نظر گرفته توسط مجلس محترم، تجمیع و به عنوان درصدی از سرانه‌ی خدمات تشخیصی، درمانی (حداقل ۱۲ درصد) به عنوان " مراقبت‌های پرستاری " در چارچوب سرانه خدمات تشخیصی درمانی پا دار و پایدار شود.

۳- لزوم اعطای امتیاز فوق العاده خاص به مدافعین سلامت که بنا بود از سال قبل به این عزیزان هم اختصاص یابد اما هنوز بنا به دلایلی اجرایی نشده است.

بنابراین پیشنهاد می‌شود مقرر فرمائید بدواً وضع میزان حقوق، مزایا و تناسب آن با کار مفید هر دستگاهی که تا کنون از امتیاز فوق العاده خاص استفاده می‌کنند؛ بررسی شود قطعاً ملاحظه خواهید فرمود که سختی، فرسودگی شغلی و درگیری شبانه روزی آن‌ها با ارباب رجوع، به اندازه یکصدم جامعه پرستاری و سایر مدافعین سلامت نمی‌باشدلذا استدعا دارد محبت فرمائید در همین فصل بودجه سال ۱۴۰۲ بر اساس پیشنهاداتی که در مواردی چون، میزان ضرایب، سطح و عمق شمولیت مدافعین سلامت و شاخصه‌های برخورداری که توسط سازمان نظام پرستاری ارائه می‌شود، بررسی و به فضل الهی در بودجه سال ۱۴۰۲ به طور عملیاتی لحاظ شود. بی شک تأثیر این اقدام بر افزایش انگیزه خدمتی به لحاظ کمی و کیفی صد چندان خواهد شد و حتماً در اقداماتی متقابل این لطف دولت محترم توسط مدافعین سلامت از طریق خدمت بیشتر، کار کیفی‌تر، افزایش درآمد و کارآمدی بیشتر بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی، تشخیصی و درمانی، ظرف مدت کوتاهی جبران خواهد شد.

لذا دولت محترم مطمئن باشند این اقدام نه تنها اقدامی هزینه بر نخواهد بود، بلکه نوعی سرمایه گذاری برای سود، بازده و رضایت مندی بیشتر مردم از نظام سلامت کشور خواهد بود.

۴- لزوم جبران کمبود نیرو ی پرستار که از یکسو به دلیل گسترش مداوم تخت‌ها و بخش‌های بیمارستانی و از سوی دیگر به دلیل بازنشستگی سالانه حدود هشت تا ده هزار نفر از پرستاران، باعث افت شدید شاخص و میزان پرستار نسبت به تخت بیمارستانی و نسبت به شاخص جمعیت کشور شده است. (در حال حاضر حدود نیم تا ۸/۰ نفر به ازای هر تخت در ۲۴ ساعت نیروی پرستار موجود داریم) که حداقل این شاخص می‌بایست ۵/۲ نفر به ازای هر تخت بیمارستانی در ۲۴ ساعت باشد. البته این در حالی است که استانداردهای جهانی در این مورد، حداقل ۴ نفر به ازای هر تخت در ۲۴ ساعت است و این موضوع خود به تنهایی باعث آسیب‌های جدی زیادی به بیماران، اوضاع بیمارستان‌ها، جامعه پرستاری و سایر مدافعین سلامت می‌شود.

لذا پیشنهاد می‌شود مقرر فرمائید: در طول برنامه هفتم این نقیصه برطرف شود یعنی وزارت بهداشت موظف شود که سالانه ۱۰ هزار نفر پرستار علاوه بر جبران تعداد بازنشستگان هر سال، از گروه پرستاری با مشورت و همکاری سازمان نظام پرستاری در کل کشور به طور متناسب با نیاز کشورمان استخدام نماید.

امیدواریم همانگونه که در روز پرستار در محل سالن اجلاس سران فرمودید، با ورود جدی و صریح حضرتعالی، این مسائل – که قبل از اینکه مطالبه پرستار باشد، جزو موانع خدمتی آنها برای خدمت بهتر، کیفی‌تر، بیشتر و عملی تر به مردم عزیز ایران اسلامی است، – حل و برای همیشه مرتفع گردد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *