کل بار هزینه‌های دندانپزشکی بر دوش بیمار افتاده است

یک متخصص دندانپزشک با بیان این‌که مردم از زیاد بودن هزینه‌ی تعرفه‌ها گله‌مند هستند، گفت: برخی بیمه‌ها با بهانه‌هایی خود را کنار کشیده و کل بار هزینه‌ها بر دوش بیمار افتاده است.

 

دکتر «منوچهر عابدی» در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که علم دندان پزشکی ایران پیشرفته بوده است، اظهار کرد: در جهان دو سیستم دندانپزشکی اروپایی و آمریکایی مطرح است و سیستم دندانپزشکی ایران از نوع سیستم آمریکایی است. این سیستم در زمینه‌ی درمان بسیار پیشرفته بوده است و علم دندانپزشکی ایران نیز جزو این سیستم محسوب می‌شود.

 

وی افزود: سیستم دندانپزشکی اروپا در پیشگیری نسبت به درمان قدرت زیادی دارند، به طوری‌که از اول به فکر پیشگیری، جلوگیری از پوسیدگی و بیماری‌های دندان هستند. دندانپزشکی در ایران دارای پشتوانه‌ی علمی آمریکایی است، با این حال نقطه ضعف دندانپزشکی ایران پروفیلاکس یا همان پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های دندان و دهان است که در آینده با هجمه‌ای از بیماری‌های دهان و دندان مواجه خواهیم شد و برعکس آن در درمان اقدامات زیادی انجام می‌گیرد.

 

این دندانپزشک در خصوص مشکلات فعالیت دندانپزشک‌ها خاطرنشان کرد: با توجه به فعالیتم در چند کشور خارجی، فرهنگ دندانپزشکی کشور ما در مقایسه با کشورهای خارجی، هنوز به جایگاه اصلی خود ارتقاء نیافته است. دندانپزشکان بیشتر از مردم مقصرتر هستند، چون اطلاعات کافی را در اختیار مردم قرار نداده‌اند.

 

وی با اشاره به این‌که هزینه‌ای که در مقابل درمان دندانپزشکی از بیماران دریافت می‌کنیم در برخی مواقع همراه با رضایت نیست، افزود: به نظر بنده گاهاً بیمار توان پرداخت آن هزینه را ندارد و موجب عذاب وجدان ما می‌شود، در حالی که ارزش شغل دندانپزشکی بیشتر از این هزینه‌ها است.

 

عابدی با بیان این‌که دندانپزشکان مسئولیت سنگینی را بر دوش دارند، اظهار کرد: دندانپزشکان در قبال سلامت بیمار در حین انجام کار و بعد از آن مسئول بوده و باید کار خود را به نحو احسن و با دقت بیشتری انجام دهند.علاوه بر این مشکلات، دندان پزشکان دچار مشکلات جسمانی(چشم، دست) شده و از لحاظ فیزیکی و روحی فشار زیادی را متحمل می‌شوند.

 

وی ادامه داد: به علت خطای حین کار و یا بعد از آن توسط بیمار یا خطای مواد از کارخانه‌ی تولیدکننده یا شرکت واردکننده و خطای لابراتوری که با ما همکاری می کند، گاهاً نتیجه‌ی کار دندانپزشکی با مشکل مواجه می‌شود و بیمار مقصر اصلی را دندانپزشک می پندارد.

 

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که چرا همه مردم از زیاد بودن تعرفه‌های دندانپزشکی گله‌مند هستند، یادآور شد: مردم حق دارند گله‌مند شوند چون نسبت به درآمد عمومی، هزینه‌های دندانپزشکی در کشور بسیار بالا است و راه حل این مشکلات بیمه‌های درمانی است که باید به طور جدی در این زمینه خدمات ارائه دهند.

 

عابدی با اشاره به این‌که در ایران بیمه‌ها مقصرترین اقشار در خدمات دندانپزشکی هستند، اظهار کرد: برخی بیمه‌ها با بهانه‌هایی خود را کنار کشیده و کل این بار بر دوش مردم می‌افتد. در حالی که در برخی کشورهای خارجی از قبیل دانمارک، بیمه‌های درمانی این کشور به طور متوسط، 85 درصد هزینه‌های دندانپزشکی را پرداخت می‌کند و مردم در این مورد هیچ دغدغه‌ای ندارند و حتی پزشکان این کشور در مقایسه با دندانپزشکان ما با آسودگی و رضایت کامل کار می‌کنند.

 

وی در خصوص اهمیت دندان و بهداشت و دهان افزود: دهان دروازه‌ی ورود کل بدن است و دندان‌ها در تشکیل قیافه‌ی شخص، تکلم و تغذیه نقش بسزایی بر عهده دارند و اگر عمل جویدن به‌علت پوسیده شدن یا کم شدن تعداد دندان خوب انجام نگیرد، فرد دچار بیماری معده و روده خواهد شد.

 

وی ادامه داد: تنها میکروارگانیسمی که قلب را می‌تواند عفونی کند در دهان موجود است، میکروارگانیسم‌ها از طریق عروق خونی به بافت قلبی رسیده و در آنجا لانه گزینی کرده و سپس در مواقع مناسب در سن 45 سالگی یا بالاتر به‌علت تضعیف بیمار قلب شروع به درگیر کردن بافت و دریچه‌های قلبی می‌کند. بنابراین رابطه‌ای مستقیم میان تعداد دندان‌های خراب و لثه‌ی بیمار با قلب وجود دارد و باید با درمان به موقع از بروز بیماری قلب جلوگیری کرد.

 

این دندان‌پزشک با بیان این‌که با رفع تحریم‌ها در حوزه‌ی دندان‌پزشکی موفقیت‌های حاصل شده است، یادآور شد: خوشبختانه طی کنگره‌های بین‌المللی سالانه که در دو یا سه سال اخیر برگزار شد، می‌توان به وضوح مشاهده کرد که اکثر کالاها و تجهیزات مواد مصرفی درجه‌ی یک خارجی به وفور در شرکت‌های داخل ایران یافت می شود از این بابت وضعیت خیلی بهبود یافته است.

 

منبع خبرگزاری ایسنا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *