چه کسانی اجازه نمی دهند پرستاران از قانون بهره مند شوند؟

قوانین حمایتی از پرستاران کم نیست و حتی مقام معظم رهبری هم در 2 مرحله نسبت به رفع مشکلات این صنف از نظام سلامت تأکید کرد، اما این قوانین یا اجرا نمی‌شود یا نحوه اجرای آن مناسب نیست؛ وضعیتی که گاهی فشار کاری پرستاران را افزایش می‌دهد و گاهی به ترک شغل، تغییر شغل، خانه‌نشینی، مهاجرت و… منجر می‌شود.

چه کسانی اجازه نمی دهند پرستاران از قانون بهره مند شوند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، خستگی ناشی از افزایش کار و کمبود نیرو هم باعث می‌شود که ارائه خدمات به بیماران تحت‌تأثیر قرار بگیرد. استاندارد سازمان جهانی بهداشت برای دسترسی بیماران به پرستاران، 3پرستار برای هر هزار بیمار است اما این رقم در نظام سلامت کشور اکنون به 1.5 رسیده و به همین میزان مردم خدمات کمتری در مراکز درمانی دریافت می‌کنند و جانشان به خطر می‌افتد.

حالا در روزی که به نام پرستاران ثبت شده (28آبان) مهم‌ترین سؤالی که باید مطرح شود، این است که چه کسانی اجازه نمی‌دهند پرستاران از آنچه قانون برایشان تعیین کرده به‌خوبی بهره‌مند شوند و خدمات بهتری به بیماران ارائه کنند؟ محمد شریفی‌مقدم، دبیرکل خانه پرستار در گفت‌وگو با همشهری و در پاسخ به این سؤال به نکات جالبی اشاره می‌کند و می‌گوید: «سیستم پزشک‌سالار حاکم بر نظام سلامت کشور، نه‌تنها پرستاران که حتی خود پزشکان را هم در وضعیت بدی قرار داده، چون فقط منافع بخش کوچکی از این افراد تامین می‌شود.»‌

مدلی که برای پرستاران مناسب نمی‌دانند

شریفی‌ مقدم می‌گوید: «پرستاری همانطور که می‌دانیم شغل بسیار سخت و پرخطری است و در دنیا هم به شکل ویژه به آن نگاه می‌کنند. در ایران هم حاکمیت پشت پرستاران است و این مسئله با قانون تعرفه‌گذاری مصوب مجلس در سال86 به‌خوبی عیان است. این قانون پیام صریح و شفافی دارد و براساس آن خواسته پرستاران و قانونگذار این است که اختلاف در پرداخت گروه‌های پزشکی و پرستاری کم شود. آنها می‌خواهند که 700خدمت پرستاری را همچون سایر خدمات گروه‌های پزشکی با مدل Before service محاسبه کنند، اما اکنون که باید برای پرستاران انجام شود، عنوان می‌کنند که این مدل خوب نیست.»

قانونی که به‌خوبی اجرا نمی‌شود

«پیش از این در نظام پرداخت 70درصد سهم پزشکان هیأت علمی، 10درصد سهم بیمارستان و 20درصد هم سهم گروه‌های غیرپزشکی (93درصد جمعیت) بود که پرستاران هم جزو آنها بودند و این شکل از پرداخت غیرقانونی بود.» این نکته دیگری است که شریفی‌مقدم به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: «در برنامه ششم توسعه و یک تبصره‌ در ماده74 دولت مکلف بود در طول برنامه ششم قانون تعرفه‌گذاری را اجرا کند.حتی در سال1400 هم خود مقام معظم رهبری ورود و توصیه کردند که قانون تعرفه‌گذاری پرستاری اجرا شود، اما محقق نشد. در 1401 هم ایشان دوباره تأکید داشتند و در نهایت اما قانون به‌گونه‌ای اجرا شد که رقم بسیار ناچیزی به پرستاران دادند.»

درباره نسبت ناعادلانه

دبیرکل خانه پرستار درباره اعتراض پرستاران به اجرای این قانون هم توضیح می‌دهد: «وضعیت به گونه‌ای است که محاسبه کارانه در پایان‌ماه برای هر پرستار یک میلیون تومان می‌شود و برای پزشک 140میلیون تومان.پرستار حقوق 15میلیون تومانی می‌گیرد و پزشک 3برابر این مبلغ. البته پرستاران در این‌باره اعتراضی ندارند اما درباره کارانه، این تفاوت در پرداخت، ظلم و خلاف قانون است.

کسانی که اجازه نمی‌دهند این قوانین به‌خوبی اجرا شود، اولویت‌شان مردم نیستند؛ چون کمبود کادر پرستاری باعث می‌شود که مردم نصف حداقل مراقبت‌ها را دریافت نکنند.» به‌گفته این فعال حوزه پرستاری، همین حالا هم کمبود پرستار، سیستم بهداشت و درمان را دچار بحران کرده و اگر جان مردم اهمیت دارد، باید خواسته جامعه پرستاری دیده شود تا بیماران هم خدمات مناسب‌تری دریافت کنند.»
چه کسانی اجازه نمی دهند پرستاران از قانون بهره مند شوند؟
چه کسانی اجازه نمی دهند پرستاران از قانون بهره مند شوند؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *