پوکی استخوان در سالمندان+رژیم غذایی پوکی استخوان

پوکی استخوان در سالمندان

پوکی استخوان

با گذشت زمان و بالا رفتن سن ، افراد وارد دوره سالمندی میشوند و این دوره با مشکلاتی همراه خواهد بود . یکی از شایع ترین مشکلاتی که اکثر سالمندان با آن رو به رو میشوند، پوکی استخوان است که در نتیجه کاهش استحکام استخوان های بدن بوجود می آید. در این مقاله قصد داریم در رابطه به پوکی استخوان، اثرات پوکی استخوان بر سلامتی، عوامل خطر برای پوکی استخوان و به حداقل رساندن ریسک پذیری با شما اطلاعاتی را به اشتراک بگذاریم.

سالمند آب مروارید در سالمندان + علائم آب مروارید

علت و شیوع این بیماری

پوکی استخوان

پوکی استخوان هر دو جنس را درگیر می کند اما در بین زنان شیوع بیشتری دارد. تخمین زده می شود که از هر چهار زن یک نفر و از هر هشت مرد بالای 50 سال یک نفر به پوکی استخوان مبتلا هستند.

استخوان ها به طور طبیعی دائما در حال تجدید هستند. اما با افزایش سن، کارایی این فرآیند کاهش می یابد و تراکم مواد معدنی استخوان از بین می رود.

هنگامی که تراکم مواد معدنی استخوان کمتر از حد طبیعی باشد، اما به اندازه ای کم نباشد که به عنوان پوکی استخوان طبقه بندی شود، به آن استئوپنی می گویند.

پوکی استخوان به مرور زمان باعث نازک و ضعیف شدن استخوان ها می شود و خطر شکستگی را افزایش می دهد. اغلب به آن دزد خاموش می گویند زیرا از دست دادن استخوان بدون علائم رخ می دهد.

هنگامی که استخوان ها به طور جدی در اثر پوکی استخوان ضعیف می شوند، حتی حرکات ساده مانند خم شدن برای برداشتن کیسه مواد غذایی یا عطسه های شدید می تواند منجر به شکستگی شود.

سالمند گرفتگی عضلات پا در سالمندان + علت گرفتگی عضلات پا و درمان آن

تاثیر پوکی استخوان بر سالمندان

پوکی استخوان

شکستگی مچ، ستون فقرات و لگن بیشتر با پوکی استخوان همراه است.

شکستگی های استخوانی که در این نواحی ناشی از افتادن از ارتفاع ایستاده یا کمتر رخ می دهد، شکستگی شکنندگی نامیده می شود و شواهدی از پوکی استخوان است.

شکستگی لگن به دلیل پوکی استخوان یک مشکل جدی برای سالمندان است.

سالمند روماتیسم مفصلی در سالمندان + علائم روماتیسم مفصلی و درمان آن بیماری کودکان

مرگ و میر پس از شکستگی لگن به طور قابل توجهی افزایش می یابد و کمتر از 50٪ از این آسیب، بهبود عملکردی را تجربه می کنند و بسیاری از آنها به طور دائم ناتوان می شوند.

حدود 25 درصد از بیماران به مدت یک سال یا بیشتر پس از شکستگی لگن در مراکز مراقبت طولانی مدت اقامت دارند.

معمولاً تا زمانی که شکستگی رخ ندهد، هیچ علامت هشدار دهنده ای برای پوکی استخوان وجود ندارد. با این حال، راه هایی برای کمک به پیشگیری، به تاخیر انداختن و درمان پوکی استخوان وجود دارد.

خطر پوکی استخوان برای سالمندان

پرستار سالمند

زنان بیشتر از مردان در معرض خطر پوکی استخوان قرار دارند. در دوران یائسگی، سطح استروژن، که به حفظ سلامت استخوان های زنان کمک می کند، به شدت کاهش می یابد.

بسیاری از زنان در دوران یائسگی از دست دادن استخوان بیشتری را تجربه می کنند.

درمان جایگزینی هورمون می تواند به کاهش افت سطح استروژن در دوران یائسگی کمک کند و از تحلیل استخوان جلوگیری کرده و حتی آن را اصلاح کند.

با این حال، ممکن است اثرات نامطلوب سلامتی، از جمله افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه، وجود داشته باشد. در مورد آنچه که برای شما بهتر و مناسب تر است حتما با پزشک خود مشورت کنید.

اگرچه مردان معمولاً توده استخوانی بیشتری نسبت به زنان دارند، اما ممکن است از پوکی استخوان نیز رنج ببرند.

پرستار سالمند

علاوه بر سن، عوامل متعدد و متفاوتی وجود دارد که خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهد که عبارت اند از:

  • سابقه خانوادگی
  • استئوپنی
  • وزن کم بدن
  • سطح پایین فعالیت جسمی
  • رژیم غذایی با کلسیم پایین
  • برداشت تخمدان ها یا یائسگی زودرس(قبل از ۴۵ سالگی)، بدون جایگزینی هورمون گذشته از یائسگی
  • مصرف بیش از حد کافئین
  • مصرف دخانیات
  • استفاده طولانی مدت از بعضی داروها مثل کورتیزون، پردنیزون و یا داروهای ضد تشنج

کاهش خطر ریسک ابتلا به پوکی استخوان

پرستار سالمند

اگر برخی از عوامل خطر ذکر شده در بالا را دارید، با پزشک خود در مورد انجام آزمایش تراکم استخوان صحبت کنید و اقدامات پیشگیرانه را برای کاهش خطر انجام دهید. در ادامه به مواردی که میتواند به محافظت از استخوان ها کمک کند میپردازیم:

رژیم غذایی مناسب

داشتن رژیم غذایی مناسب که غنی از مواد معدنی مورد نیاز بدن و استخوان ها باشد میتواند به سلامت استخوان های شما کمک بسزایی کند.

milk splash 1140x619 1

کلسیم را به رژیم غذایی خود اضافه کنید

افراد سالمند بالای ۵۰ سال ، روزانه مقدار ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم نیاز دارند. با افزایش سن، بدن شما کلسیم را به خوبی جذب نمی کند، بنابراین غذاهای غنی از کلسیم مهم هستند و ممکن است به مکمل کلسیم نیاز داشته باشید.

غذاهای غنی از کلسیم عبارتند از شیر و فرآورده های شیر، ماهی سالمون و ساردین با استخوان؛ لوبیا، دانه های آفتابگردان و کنجد، کلم بروکلی و سایر سبزیجات، انجیر، و ریواس.

mm min 1

فعالیت جسمی روزانه داشته باشید

داشتن فعالیت های ورزشی مثل پیاده روی،‌بوگا، شنا، و تمریناتی که به انعطاف پذیری شما کمک میکند میتواند تعادل و هماهنگی را بهبود ببخشد و همچنین استخوان ها با اینگونه فعالیت ها قوی تر میشوند.

مراقب سالمند

به میزان کافی ویتامین دی(D) دریافت کنید

قرض ویتامین دی

کلسیم بدون ویتامین دی به خوبی توسط بدن جذب نمی شود. توصیه میشود به افراد بالای ۵۰ سال روزانه ۵۰۰ میلی لیتر شیر مصرف کنند.

افرادی که شیر یا نوشیدنی سویای غنی شده نمی نوشند به احتمال زیاد به منبع مکمل ویتامین دی نیاز خواهند داشت .

در فصول سرد نور خورشید به اندازه کافی قوی نیت که بتواند ویتامین دی را درپوست تولید کند. علاوه بر این با افزایش سن ظرفیت تولید ویتامین دی کاهش میابد.

از مصرف دخانیات بپرهیزید

افراد سیگاری نسبت به افراد غیرسیگاری سرعت از دست دادن استخوان و خطر بیشتری برای شکستگی دارند.

زنان سیگاری نیز نسبت به افراد غیر سیگاری در سنین پایین‌تری وارد یائسگی می‌شوند. این بدان معناست که از دست دادن استخوان سریعتر در سنین پایین‌تر اتفاق می‌افتد.

سیگار ممنوع

جمع بندی

همانطور که مطالعه نمودید عوامل متعددی میتوانند بر سلامت استخوان ها و یا آسیب به آنها تاثیرگذار باشند. با رعایت یک سری نکات ایمنی و داشتن فعالیت های جسمانی و همچنین رژیم غذایی مناسب میتوانید از این بیماری جلوگیری نمایید.مرکزخدمت پرستاری آسایش ایده آل با داشتن بهترین مشاوران متخصص و پرستاران مجرب آماده خدمت رسانی به عزیزان میباشند.

5/5 – (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *