مهم‌ترین علت انسجام نداشتن جامعه پزشکی، تعارضات درون‌صنفی است

ایسنا/خوزستان رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با بیان اینکه مهم‌ترین علت انسجام نداشتن جامعه پزشکی تعارضات درون‌صنفی است، افزود: اگر انسجام درونی جامعه پزشکی حفظ نشود، روندهای موجود که روزبه‌روز به انشقاق جامعه پزشکی دامن می‌زنند تداوم پیدا می‌کنند و این مسأله جز آنکه پزشکان را بیش از پیش در معرض تعارضات و نقض حقوق صنفی قرار دهد، سودی ندارد.

 

به گزارش خبرنگار ایسنا، دکتر اسماعیل ایدنی در مراسم افتتاحیه هشتمین کنگره تصویربرداری بیماری‌های زنان که امروز، چهارشنبه 29 دی‌ماه در تالار شهدای دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز برگزار شد، با اشاره به برخی مشکلات رادیولوژیست‌های جوان اظهار کرد:‌ این مسأله ریشه در یک واقعیت عینی دارد که نوعی تنش میان همکاران و دستیاران جوان در زمینه تداخلات میان‌رشته‌ای را شاهد هستیم.

 

وی با بیان اینکه در 2 سال گذشته تعارضات بین‌رشته‌ای از درون جامعه پزشکی به صحن جامعه کشیده شده است، افزود:‌ این مسأله نتایج مطلوبی نداشته است؛ باید ببینیم که آیا مسیری برای حل تعارضات و اختلافات درون‌صنفی وجود دارد یا خیر. اگر وجود دارد هم چه منطقی می‌تواند پایه‌گذار حل مشکل باشد.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز گفت: جامعه پزشکی با 2 مشکل مواجه است که یکی مشکلات درون‌صنفی و دیگری مشکلاتی که در صحن جامعه با آن‌ها درگیر است. اگر انسجام درونی جامعه پزشکی حفظ نشود، روندهای موجود که روزبه‌روز به انشقاق و تکه‌تکه شدن جامعه پزشکی دامن می‌زنند تداوم پیدا می‌کنند. این مسأله جز آنکه پزشکان را بیش از پیش در معرض تعارضات و نقض حقوق صنفی قرار دهد، سودی ندارد.

 

ایدنی تصریح کرد:‌ جامعه پزشکی یکی از گروه‌های مرجع جامعه است؛ درواقع می‌توان گفت پس از اساتید دانشگاه و معلمان جامعه پزشکی دومین گروه مرجع جامعه هستند. این موضوع یک سرمایه بزرگ برای جامعه پزشکی محسوب می‌شود و از طرفی نیز می‌تواند برای دیگر گروه‌ها حسادت برانگیز باشد و این مسأله را برنتابند.

 

وی با بیان اینکه مرجعیت جامعه پزشکی یک فرصت است، افزود: دیگر گروه‌های اجتماعی درصدد رقابت با جامعه پزشکی هستند و این امر یا از طریق رقابت سالم صورت می‌گیرد تا بتوانند مرجعیت خود را افزایش دهند یا از طریق رقابت ناسالم، تخریب جامعه پزشکی و کاهش مرجعیت آن‌ها است؛ امروزه شاهد هستیم که در جامعه کوچک‌ترین اتفاق و اشتباه پزشکان را بزرگنمایی می‌کنند.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با اشاره به عضویت 200 هزار نفر در سازمان نظام پزشکی و پتانسیل بالای جامعهٔ پزشکی برای تأثیرگذاری در تحولات جامعه، گفت: جامعه پزشکی ابعاد فرهنگی، تخصصی و سیاسی دارد که اگر به این ابعاد توجه کنیم می‌توانیم در تحولات جامعه تأثیرگذار باشیم.

 

ایدنی ادامه داد: هم‌اکنون نه‌تنها در حال رانده شدن هستیم تا در این تحولات تأثیر نداشته باشیم بلکه در دفاع از حقوق صنفی خود نیز مشکلاتی داریم که بخش زیادی از این مشکلات ناشی از مشکلات درون‌ساختاری جامعه است. مهم‌ترین علت عدم انسجام جامعه پزشکی تعارضات درون‌صنفی است. اگر به منطقی برای حل مشکلات واحدهای صنفی نرسیم، درنهایت انشقاق صنفی و یارگیری از نیروها و قدرت‌های خارج از ساختار جامعه پزشکی رخ می‌دهد و به‌طور مثال ممکن است فردی تصور کند با نزدیک شدن به یک نماینده مجلس یا قوه قضاییه می‌تواند منافع صنفی خود را تأمین کند.

 

وی افزود:‌ با این رویکرد اصل دیگری قربانی می‌شود و آن، اصل یکپارچگی جامعه پزشکی است. استفاده از یک وسیله نامقدس برای یک هدف مقدس باعث نهادینه شدن استفاده از این وسیله می‌شود و سپس همین مسیر می‌تواند در تعارضاتی که با جامعه پزشکی وجود دارد، استفاده شود.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز تأکید کرد:‌ چهار اصل وجود دارد که اگر به آن‌ها توجه شود می‌توان مشکلات جامعه پزشکی را رفع کرد. باید بپذیریم که تکنولوژی پیشرفت کرده و بسیاری از سازوکارهایی که در گذشته نیاز به تکنولوژی، دانش پیچیده و مهارت زیادی داشت امروز ساده‌تر شده و امکان فراگیرتر شدن استفاده از تجهیزات را برای سایر گروه‌ها فراهم کرده است.

 

ایدنی ادامه داد:‌ همچنین باید کوریکولوم‌های آموزشی خود را به‌روز کنیم تا پاسخگوی نیاز جامعه باشند. باید به جامعه جهانی نگاه کنیم و ببینیم آن‌ها با تعارضات درون‌صنفی چطور برخورد کرده‌اند. ما به‌عنوان متولی صنف باید توجه کنیم که آیا می‌توانیم پاسخگوی نیازهای نظام سلامت باشیم. اگر نکاتی را که در برنامه‌ریزی‌ها برای رشته رادیولوژی در نظر گرفته‌شده، تأمین نکنیم راه‌حل‌های جایگزین معرفی و این راه‌حل‌ها به ما تحمیل می‌شود. اجرای این چهار نکته بخش زیادی از تعارضات صنفی را برطرف می‌کند.

 

وی گفت:‌ با تغییراتی که در تعرفه‌ها رخ داده، تبعیض‌های بین‌رشته‌ای تا حدی کاهش پیدا کرده است و گروه‌های اندکی هستند که از تعرفه شکایت دارند؛ همچنین در حال حاضر 634 میلیارد تومان از سازمان‌های بیمه‌گر طلبکار و 300 میلیارد تومان به بازار بدهکار هستیم. البته هشت هزار میلیارد تومان از سوی دولت در اختیار سازمان‌های بیمه‌گر قرار گرفته تا با این پول بدهی مؤسسات پزشکی و درمانی را تسویه کنند.

 

 

منبع خبرگزاری ایسنا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *