شیفت‌های اجباری پرستاران به دلیل کمبود نیرو

عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری با اشاره به اینکه کمبود نیرو صدمات جبران‌ناپذیری را به بخش پرستاری و مراکز درمانی کشور وارد کرده است، گفت: براساس آمارهای ارائه شده، می‌توانیم بگوییم که کشور با کمبود شدید نیروی پرستاری روبه‌رو است.

شیفت‌های اجباری پرستاران به دلیل کمبود نیرو

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان نظام پرستاری، علیرضا سعادت‌جو گفت: یکی از موانع خدمتی برای پرستاران کمبود شدید نیروی انسانی در پرستاری است، براساس استانداردهای جهانی یکی از معیارهای صحیح در بخش پرستاری این است که به ازای هر تخت، ۲.۵ نفر نیروی پرستاری داشته باشیم.

او ادامه داد: در یک مقطع زمانی با استخدام نیروی پرستاری این امید ایجاد شد که به استانداردهای قابل قبول نزدیک شویم و نیروی پرستاری به یک الی دو نفر به ازای هر تخت بیمارستانی افزایش یافت، اما متأسفانه در این دو سال اخیر به دلایل مختلف از جمله مهاجرت پرستاران، ابتلا به کرونا و شهید خدمت شدن آن‌ها، بازنشسته شدن پرستاران، افزایش تخت‌های بیمارستانی و… موجب شد تا تعداد پرستاران نسبت به هر تخت کاهش قابل توجهی داشته باشد.

وی افزود: کمبود نیرو صدمات جبران‌ناپذیری را به بخش پرستاری و مراکز درمانی کشور وارد کرده و می‌کند، ما بر اساس آمارهای ارائه شده می‌توانیم بگوییم که کشور با کمبود شدید نیروی پرستاری روبه‌رو است که اگر این کمبود جبران شود به استانداردهای جهانی نزدیک‌تر خواهیم شد.

عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری، گفت: کمبود نیرو باعث می‌شود پرستاران مجبور به اشتغال در چند شیفت شوند و گاهی شیفت اجباری هم داشته باشند، این موضوع باعث خستگی بیش از اندازه پرستاران می‌شود و علاوه بر صدمات جسمی و روحی از نظر دوری از خانواده نیز دچار مشکل و آسیب می‌شوند.

وی در ادامه تاکید کرد: کمبود نیروی انسانی در پرستاری می‌تواند باعث کاهش کیفیت خدمات در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شود، زیرا وقتی نیرو خسته باشد، طبیعتا نمی‌تواند خدمات مطلوبی هم ارائه دهد و از این نظر نیز بیمار دچار آسیب می‌شود و هم پرستار پیش از موعد فرسوده خواهد شد. البته این موارد به نوبه خود می‌تواند دلیلی برای مهاجرت پرستاران باشد.

وی درباره ایجاد فرهنگ‌سازی مناسب در جامعه برای پرستاران، بیان کرد: معرفی پرستاران به جامعه یکی از موضوعات مهم و نیاز است که جامعه پزشکی و مردم شناخت مناسبی از پرستاران داشته باشند، اما آنچه که باعث می‌شود مردم شناخت بیشتری از پرستاران پیدا کنند، توانمندسازی پرستاران از نظر علمی و عملی در سطوح مختلف است.

عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری، بیان کرد: اگر پرستاران ما توانمند باشند و بتوانند عملکرد خوبی ارائه دهند، به طور قطع بر دیدگاه مردم تأثیرگذار است. اگر ما به نیاز مددجویان توجه کنیم و با ارزیابی درست به آن پاسخ دهیم، به نوبه خود پرستاری تاثیر مثبت بر نگاه جامعه و مردم می‌گذارد.

وی افزود: احترام به بیماران و به‌طور کلی مددجویان، یک رابطه دو طرفه میان اخلاق حرفه‌ای در پرستاری و نگاه مردم است، این احترام و اخلاق‌مداری باعث توجه مردم به جامعه پرستاری می‌شود. در واقع موضوع دیگری که باعث تغییر نگاه مردم به جامعه پرستاری شد، بیماری کرونا بود؛ زیرا پرستاران در این بحران با اخلاق‌مداری و ایثارگری تمام وارد میدان شدند تا توانستند این بحران را مهار کنند.

او در پایان تصریح کرد: لازم است مسئولان توجه ویژه‌ای به معیشت و مطالبات پرستاران داشته باشند، توجه به پرستاران باعث افزایش انگیزه این قشر می‌شود و زمانی که کشور دچار بحرانی مشابه کرونا شد، این عزیزان بدون خستگی و دلزدگی وارد میدان می‌شوند؛ اما اگر به نیاز پرستاران توجه نشود، صدمات جبران ناپذیری به مردم و جامعه وارد خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *