روش درمان فشار خون پایین + (علائم و درمان فشار پایین)

فشار خون پایین فشار خون پایین

همانطور که می‌دانید فشار خون معمولی دارای محدوده مشخصی است و چنانچه فشار خون یک فرد سالم از آن محدوده کمتر یا بیشتر شود می تواند خطرناک باشد. معمولا در جدول فشار فشار خون ۱۲۰ روی ۸۰ میلی‌متر جیوه را به عنوان بهترین فشار خون برای یک فرد سالم بزرگسال در نظر می گیریم.

چنانچه فشارسنج، اعدادی کمتر از این محدوده را نمایش دهد گفته می شود فرد دچار افت فشار شده است. البته باید توجه داشته باشید که این محدوده می تواند با توجه به شرایط مختلف تغییر کند. سن، وضعیت سلامت جسمانی، فعالیت های فرد، بارداری و . از جمله این شرایط می باشند.

به طوری که ممکن است فشار خون نرمال یک فرد برای فرد دیگر افت فشار خون تلقی شود و بالعکس. بنابراین تشخیص افت فشار در هر فرد باید با در نظر گرفتن تمامی این محدودیت ها صورت پذیرد.

علائم فشار خون پایین

افت فشار خون در موارد بسیاری ممکن است علامتی نداشته باشد. اما افرادی که فشار خون پایین را به صورت بیماری و مکرر تجربه می کنند علائم زیر را دارند:

  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • سردرد
  • خستگی
  • مشکلات بینایی
  • عدم تمرکز
  • غش

چنانچه افت فشار به صورت ناگهانی و بسیار شدید باشد، فرد علائم زیر را تجربه خواهد کرد:

  • رنگ پریدگی
  • عرق سرد
  • نبض ضعیف اما تند
  • تنفس کم عمق و سریع

سلامت علائم تیروئید کم کار و پرکار +‌ (انواع تیروئید و درمان آن) علائم فشار خون پایین

عوارض فشار خون پایین

فشار خون پایین در حالت گذرا و بدون علامت هیچ گونه خطری برای فرد ندارد. اما اگر برای مدت طولانی اتفاق افتد و کم‌کم موجب بروز نشانه های بالا شود می توان نتیجه گرفت که افت فشار خون، شدید و خطرآفرین است. در این حالت، خون رسانی به اعضای مختلف بدن نیز دچار اختلال شده و احتمال آسیب رسیدن به آن اعضا وجود دارد.

از جمله عوارض مهم و خطرناکی که ممکن است در اثر افت فشار خون ایجاد شوند عبارتند از:

• حمله قلبی
• شوک
• آسیب به کلیه ها
• سکته

علاوه بر عوارضی که به صورت مستقیم در اثر کاهش فشار خون ایجاد می شوند عوارض جانبی هم ممکن است برای فرد پیش آید. به عنوان مثال، ضعف و سرگیجه ای که در اثر این مشکل پدید می آید ممکن است سبب شود فرد به زمین بخورد و قسمت های مختلف بدن آسیب ببیند.

عوامل مؤثر در کاهش فشار خون

افت فشار خون ممکن است برای هر فردی پیش آید. عوامل مختلفی می توانند منجر به بروز این اتفاق شوند. از جمله مهمترین عوامل مؤثر در کاهش فشار خون می توان به موارد زیر اشاره کرد :

– افزایش سن و فرآیند پیری

تجربه نشان داده است که افراد بزرگسال و علی الخصوص سالمندان بیشتر در معرض بیماری های فشار خون مانند افزایش یا کاهش فشار قرار دارند. علت این امر، تغییرات جسمی و روحی مختلفی است که در اثر افزایش سن در فرد ایجاد می شود. ضعف قوا، ابتلا به بیماری های مختلف، مصرف داروهای مختلف و قرار گرفتن در معرض فشارهای روحی از جمله این تغییرات می باشند

تاثیر کهوت سن و پیری بر فشار خون پایین

– بارداری

تاثیر بارداری بر فشار خون پایین

گروه دیگری که معمولا در برهه ای از زمان به طور مداوم افت فشار خون را تجربه می کنند خانم های باردار می باشند. معمولا این حالت تا هفته ۲۴ ام بارداری اتفاق می افتد که در اغلب موارد امری بی خطر است. اما نباید از کنترل آن غفلت کرد.

– مصرف برخی از داروها

عامل مؤثر دیگر در افت فشار خون یا تشدید آن، مصرف برخی از داروها می باشد. داروهای مربوط به بیماری های قلبی از جمله مسدود کننده های بتا و همچنین داروهای ادرارآور که موجب کم آبی بدن می شوند و همچنین قرص های ضد افسردگی از جمله این داروها می باشند.

برای فشار خون پایین

– کم آبی بدن

فشار خون پایین و کم آبی بدن

دهیدراته شدن یا کم آبی بدن نیز می تواند موجب بروز مشکل افت فشار خون شود. عدم نوشیدن آب کافی، اسهال و استفراغ، خونریزی شدید و هر عامل دیگری می تواند آب بدن را به میزان زیادی کاهش دهد

– کم خونی و از دست دادن خون زیاد

افراد کم خون معمولا فشار خون پایینی دارند و در صورت نداشتن مراقبت های لازم علائم افت فشار را تجربه می کنند. علاوه بر آن، از دست دادن خون در اثر خونریزی شدید و طولانی مدت نیز موجب کاهش فشار خون می گردد

فشار خون پایین و کم خونی

– آلرژی

تاثیر آلرژی در فشار خون پایین

یکی دیگر از عوامل مؤثر در افت فشار خون ایجاد واکنش های آلرژیک شدید یا آنافیلاکسی در فرد است. آلرژی ممکن است در اثر تغذیه نامناسب، مسمومیت، تنفس هوای ناسالم، نیش حشرات و … باشد

– عفونت شدید

زمانی که بدن به عفونت شدید مبتلا می شود احتمال بروز مشکلات قلبی و عروقی و کاهش شدید فشار خون ایجاد می شود. این حالت را شوک سپتیک گویند.

عفونت بدن بر فشار خون پایین

– بیماری های قلبی و عروقی

تاثیر بیماری قلب و عروقی بر فشار خون پایین

فشار خون هر فرد ارتباط مستقیم با عملکرد قلب و عروق او دارد. بنابراین هر گونه بیماری قلبی از جمله نارسایی یا حمله قلبی، مشکلات دریچه قلب و … می تواند منجر به افت فشار خون شود

– مشکلات غدد درون ریز بدن

عملکرد غیر طبیعی غدد درون ریز بدن که هر کدام سبب بیماری خاصی می شود می تواند عامل اولیه ای برای افت فشار خون نیز تلقی شود. مشکلات تیروئید، بیماری قند خون و نارسایی آدرنال از جمله این بیماری های زمینه ساز هستند

تاثیر مشکلات غددی بدن بر فشار خون پایین

– تغذیه نادرست و کمبود ریزمغذی های بدن

تاثیر تغذیه ناسالم بر فشار خون پایین

افت فشار خون ممکن است در اثر ضعف بدن و بروز مشکلات مختلف تغذیه ای در بدن اتفاق افتند.

علت کاهش ناگهانی فشار خون

عواملی که می توانند منجر به بروز افت فشار خون شوند را در بالا ذکر کردیم. هر گونه افت فشار ناگهانی می تواند از این عوامل یعنی کم آبی بدن، مصرف داروی خاص، خونریزی و … نشأت بگیرند. اما در حالت کلی کاهش فشار ناگهانی می تواند در اثر دلایل زیر اتفاق افتند:

1. افت فشار وضعیتی که در اثر تغییر وضعیت ناگهانی بدن ایجاد می شود. مثلا اگر شما به صورت ناگهانی از حالت خوابیده بلند شده و بایستید ممکن است این حالت را تجربه کنید.

2. افت فشار خون بعد از غذا خوردن که معمولا در افراد مسن یا بیمار پیش می آید و در اثر ضعف عروق در برابر خون رسانی به دستگاه گوارش رخ می دهد.

3. افت فشار خون عصبی که در اثر حملات عصبی، استرس، شوکه شدن و. پدید می آید.

درمان فوری فشار خون پایین

بیماری های مربوط به فشار خون از جمله مشکلات شایعی هستند که افراد زیادی را درگیر کرده اند. این بیماری ها زمانی پدید می آیند که فرد به طور مکرر دچار افزایش یا کاهش فشار خون شود. افت فشار خون، حالتی است که معمولا همه ما حداقل یک بار آن را تجربه کرده ایم.

این حالت ممکن است برای هر فردی در هر سن و شرایطی پیش آید. به همین دلیل معمولا به عنوان یک بیماری تلقی نمی شود. در حالی که برخی از افراد جامعه به دلایلی، به صورت مداوم دچار افت فشار خون شده و نیاز به مراقبت های پزشکی پیدا می کنند. در واقع، فشار خون پایین برای این گروه از افراد تبدیل به یک بیماری شده است که باید کنترل و درمان شود. آشنایی با درمان فوری فشار خون پایین برای تمام افراد خانواده ضروری است که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

درمان فشار خون پایین

درمان فوری فشار پایین در منزل

اگر خود یا اطرافیانتان در منزل دچار افت فشار ناگهانی شدید می توانید با راهکارهای ساده و در مدت زمان کوتاهی به بهبود وضعیت فرد کمک کنید. چنانچه فرد مدت طولانی است که به بیماری فشار خون پایین مبتلاست و داروهای فشار خون را دارد کافی است قرص تنظیم فشار خون به او بدهید. در غیر این صورت کارهای زیر را انجام دهید:

– بالا دادن پاها

به او کمک کنید به آرامی دراز بکشد. به طوری که پاها بالاتر از سر قرار گیرند تا خون رسانی آسان تر انجام شود

به بیمار کمک کنید به آرامی دراز بکشد. به طوری که پاها بالاتر از سر قرار گیرند تا خون رسانی آسان تر انجام شود.

– خوردن نمک

خوردن نمک برای درمان فشار خون پایین

نمک به سرعت می تواند فشار خون را بالا ببرد. بهترین راهکار، خوردن مقداری نمک است.

– خوردن شیرینی جات

آب قند برای درمان فشار خون پایین

علاوه بر نمک، شیرینی هم موجب افزایش فشار خون می شود. پس می توانید از یک لیوان آب قند برای درمان فوری افت فشار کمک بگیرید.

غذاهای افزایش دهنده فوری فشار خون

غذاهایی که می خوریم می توانند تأثیر مستقیم بر میزان فشار خون داشته باشند. بنابراین شما می توانید با مدیریت کردن رژیم غذایی تان و آشنایی با غذاهای افزایش دهنده فشار خون، به راحتی بیماری خود را کنترل و حتی درمان کنید. از جمله نکات مهمی که باید در رژیم غذایی روزمره افراد مبتلا به کم فشاری خون رعایت شوند به شرح زیر می باشند:

آب کافی بخورید

بدن خود را هیدراته نگه دارید. خوردن آب و مایعات کافی در طول روز می تواند به تنظیم فشار خون شما کمک کند.

نمک بیشتری مصرف کنید

سدیم، یک عنصر مهم دخیل در افزایش فشار خون است. اگر می خواهید دچار افت فشار خون نشوید می توانید مقدار نمک مصرفی روزانه خود را افزایش دهید. زیتون شور، ماهی دودی، خیارشور و انواع کنسرو مقدار نمک بالایی دارند.

غذاهای حاوی اسید فولیک و ویتامین B12 مصرف کنید

این دو عنصر نیز در تنظیم عملکرد دستگاه گردش دخیل اند. آن ها را می توانید در غلات غنی شده، تخم مرغ، گوشت گاو و گوسفند، جگر، لوبیا قرمز و .. بیابید.

شربت و دمنوش خانگی بخورید

شربت عسل و زنجبیل، چای دارچین، عرق یا دمنوش شیرین بیان، و همچنین دمنوش جینسینگ نیز از دیگر گزینه هایی هستند که می توانید برای درمان فوری افت فشار خون در منزل به کار ببرید.

4.4/5 – (7 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *