بهترین واکسن برای مادران باردار چیست؟

رئیس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند گفت: واکسن سینوفارم فاقد ویروس غیر فعال است و بنا به توصیه سازمان جهانی بهداشت (با توجه به خطرات تهدید کننده سلامت مادر در صد ابتلا به کووید_ ۱۹) به مادران باردار قابل توصیه است.

 

مسعود ضیایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: طی بخشنامه معاونت بهداشتی وزارت بهداشت مواردی برای واکسیناسیون مادران باردار ذکر شده است.

 

وی با بیان اینکه واکسن کرونا وقتی برای مادران باردار قابل استفاده باشد، طبیعتا برای مادران شیرده نیز قابل تزریق است، افزود: مادران باردار در خطر بالاتر از ابتلا به بیماری نیستند، اما در صورت ابتلا اشکال شدیدتر بیماری در مادران باردار نسبت به زنان غیر باردار در سن مشاور بیشتر خواهد بود.

 

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و فوکال پویینت علمی مراقبت و مدیریت بیماری‌های عفونی بیان کرد: واکسن سینوفارم فاقد ویروس غیر فعال است و بنا به توصیه سازمان جهانی بهداشت (با توجه به خطرات تهدید کننده سلامت مادر در صد ابتلا به کووید_ ۱۹) به مادران باردار قابل توصیه است.

 

ضیایی ادامه داد: به دلیل حفظ ایمنی بیشتر تا حصول نتایج و مستندات کافی، ترجیحا واکسیناسیون بعد از هفته ۱۲ بارداری صورت پذیرد.

 

وی افزود: واکسیناسیون به معنای ایجاد ایمنی قطعی نیست و تداوم اقدامات پیشگیری از ابتلا به کووید برای مادر باردار از اعضای خانواده الزامی است.

 

رئیس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند بیان کرد: مادران باردار پس از واکسینه شدن در صورت بروز علائم احتمال ابتلا به بیماری کووید ۱۹، باید با اطلاع رسانی به مراکز بهداشتی و درمانی یا کد ۴ سامانه ۴۰۳۰ (مادران باردار) در راستای اخذ راهنمایی‌های لازم را حت تعیین محل مراجعه بررسی وضعیت، اقدام کنند.

 

ضیایی با بیان اینکه توصیه می‌شود واکسن بعد از هفته ۱۲ بارداری انجام شود، تصریح کرد: گروه سنی مادران باردار واجد شرایط واکسیناسیون شامل؛ همه مادران باردار با سن ۳۵ سال و بالاتر، مادران در همه گروه‌های سنی شاغل در بهداشت و درمان، همه مادران باردار در شرایطی که همسرشان در بخش کرونا یا مراکز بهداشتی مدیریت کرونا شاغل هستند و مادران در همه گروه‌های سنی شاغل در گروه‌های شغلی اولویت دریافت و مطابق دستورالعمل های واکسیناسیون کشوری هستند.

 

وی افزود: همچنین همه مادران باردار با نمایه توده بدنی ۳۵ و بالاتر، همه مادران با بارداری‌های دوقلوی و چند قلویی، بارداری با IVF و همه مادران باردار با بیماری زمینه‌ای شامل دیابت، قلبی، فشارخون بالا، مصرف داروهای ایمونوساپرسیو، بیماری مزمن کلیوی، سیکل سل، پیوند اعضا، سیروز کبدی و آسم نیز شامل گروه واجد شرایط می‌شوند.

 

رئیس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند ادامه داد: به علت خطرات ابتلا به کووید 19 در سه ماه سوم بارداری ضمن تاکید بر شناسایی مادران باردار واجد شرایط، واکسیناسیون مادران واجد شرایط با سن بارداری ۲۸ هفته و بیشتر در اولویت خواهد بود.

 

ضیایی اظهار کرد: در صورت تزریق دوز واکسن قبل از بارداری یا عدم اطلاع از بارداری در زمان واکسیناسیون، توصیه می‌شود پس از مشاور با مادر بر اساس ترجیح وی( در زمان در رابطه با زمان واکسیناسیون) تزریقات دوم با واکسن سینوفارم به فاصله ۲۸ روز از تزریق قبلی یا بعد از هفته ۱۲ بارداری صورت پذیرد.

 

وی با بیان اینکه فاصله بین واکسن ویروس‌کرونا با واکسن آنفلوانزایا توام در بارداری حتی الامکان ۱۴ روز باشد، بیان کرد: تزریق ایمونوگلوبینD تداخلی با واکسن ویروس کرونا ندارد و همانند دستورالعمل‌های ابلاغی سلامت مادران انجام شود.

 

رئیس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند با بیان اینکه واکسیناسیون مادران باردار شاغل تابع اولویت‌های شغلی در دستورالعمل‌های واکسیناسیون کشوری خواهد بود، تصریح کرد: برای همه مادران باردار شاغل در مراکز بهداشتی و درمانی رعایت ضوابط حفظ امنیت شغلی مادران باردار بعد از واکسیناسیون هم الزامی است و در صورت لزوم فعالیت آنان توجه به نکاتی لازم است.

 

ضیایی با بیان اینکه در صورت اعزام به فعالیت حضور ایشان در مراکز بهداشتی و درمانی تا ۲۸ هفته اول بارداری محل فعالیت خارج از مراکز مدیریت سرپایی یا بستری بیماران کووید ۱۹ باشد، ادامه داد: در سن بارداری بعد از ۲۸ هفته، اتخاذ تمهیداتی برای دورکاری آنان لازم است.

 

وی افزود: زمان واکسیناسیون در موارد ابتلا به بیماری کویت در مادر باردار تابع دستورالعمل‌های کشوری واکسیناسیون خواهد بود و تاکید و آموزش‌های لازم در مورد تداوم رعایت پروتکل‌های پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹ به مادران باردار پس از واکسیناسیون الزامی است.

 

رئیس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند بیان کرد: در مادرانی که تحت درمان با داروهای ضد انعقادی هستند، تزریق واکسن باید به صورت عمیق در عضله دلتوئید انجام شود.

منبع خبرگزاری ایسنا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *