بزرگنمایی در استخدام پرستاران/ وزارت بهداشت پاسخگو نیست

رئیس کل سازمان نظام پرستاری، به تشریح مهم ترین مشکلات و چالش‌های پیش روی پرستاران در سال آینده پرداخت.

بزرگنمایی در استخدام پرستاران/ وزارت بهداشت پاسخگو نیست

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ، محمد میرزابیگی، روز دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۱، در نشست خبری که در محل سازمان نظام پرستاری برگزار شد، در ابتدا به ارائه برخی از دستاوردهای حوزه پرستاری پرداخت و گفت: در ماه‌های پایانی دوره پنجم سازمان نظام پرستاری قرار داریم.

وی افزود: در شروع دوره پنجم، یکی از مشکلات پرستاری، طرح قاصدک بود که توانستیم مشروعیت نرم افزار قاصدک را منحل کنیم و کارانه و اضافه کار از هم جدا شد.

میرزابیگی ادامه داد: دومین موضوع، معوقات طولانی مدت پرستاری بود که ۲۰ هزار میلیارد تومان برای جبران عقب ماندگی معوقات در سال ۹۸ اختصاص یافت.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری افزود: اجرای فوق العاده ویژه کارکنان وزارت بهداشت بود، اگر چه طراح آن سازمان نظام پرستاری بود.

وی گفت: اخذ مجوزهای استخدامی در سال ۹۹، یکی دیگر از اقدامات سازمان نظام پرستاری در دوره پنجم بود که از ۵۲ هزار نیرو، ۴۵ درصد سهم پرستاری بود. اما از سال ۹۹ تا امروز، هیچ گونه مجوز استخدامی برای وزارت بهداشت نداشته ایم.

میرزابیگی تاکید کرد: موضوع مجوز جذب ۲۵ هزار نیرو در وزارت بهداشت هم هنوز عملیاتی نشده و قرار است این نیروها برای بخش‌ها و تخت‌های جدید است.

وی افزود: از ۵۰ درصد ۲۵ هزار مجوز جذب نیرو، ۵۰ درصد نیروهای بهداشتی هستند و از ۵۰ درصد نیروهای درمانی، فقط ۵۰ درصد آن مربوط به پرستاری است که حدود ۵ هزار نفر می‌شود.

میرزابیگی ادامه داد: دوستان در بحث جذب نیرو، شفاف سازی کنند و ادعای جذب ۲۵ هزار نیرو را به نام پرستاری تمام نکنند.

وی افزود: سازمان نظام پرستاری، صدای پرستاران است و هرچه مجوز می‌گیرد؛ برای وزارت بهداشت و بیمارستان‌ها است. در واقع سازمان نظام پرستاری هیچ سهمی از مجوزهای استخدامی نداشته است.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: کوتاهی وزارت بهداشت در جذب نیرو، محرز است.

وی افزود: عملیاتی کردن قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، اقدام بعدی در دوره پنجم سازمان نظام پرستاری بود که متأسفانه در اجرا دچار مشکل است.

میرزابیگی ادامه داد: برای اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در بخش‌های بالینی و بستری، بسته خدمتی تعریف شد و در بخش‌های ستاره دار مثل بخش‌های دیالیز و شیمی درمانی، به صورت گلوبال اجرا می‌شود و در بخش سرپایی هم به شکل فی فور سرویس اجرا می‌شود.

وی گفت: دستورالعمل‌ها نیز تدوین و از تیر ماه ۱۴۰۱ ابلاغ شد و حالا پرستاران، این سوال را دارند که چرا هیچ کدام از دانشگاه‌های علوم پزشکی، این دستورالعمل‌ها را عملیاتی نکرده اند.

میرزابیگی ادامه داد: متأسفانه همان عزم ۱۵ سال قبل که مانع از اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری می‌شد، امروز اجازه نمی‌دهد این دستورالعمل‌ها به مرحله اجرایی برسد.

وی افزود: آنچه در روز پرستار پرداخت شد، ربطی به تعرفه‌ها ندارد و مبدا پرداخت کارانه قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری از اول دی ماه ۱۴۰۰ است.

میرزابیگی تاکید کرد: چرا وزارت بهداشت به وعده جذب پرستاران طرحی توجه نمی‌کند.

وی افزود: چرا وزارت بهداشت و سازمان امور استخدامی، نسبت به تشکیل کارگروه استخدام پرستاران اقدام نمی‌کنند.

میرزابیگی گفت: بیش از ۲۰ بار با نمایندگان وزارت بهداشت در شورای عالی نظام پرستاری جلسه و گفتگو داشته ایم، اما هنوز این موضوع به سرانجام نرسیده است.

وی افزود: امیدواریم وزیر بهداشت، صدای پرستاران را بشنود و پاسخگو باشد.

میرزابیگی در ادامه خطاب به کسانی که مانع اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری می‌شوند، گفت: مطمئن باشید اگر صد سال هم طول بکشد، جوانان پرستاری برای اجرای قانون تلاش خواهند کرد.

وی به بحث خانه نشینی پرستاران طرحی اشاره کرد و افزود: فکر می‌کنند چون کرونا فروکش کرده، دیگر به این نیروها احتیاج ندارند. در حالی که سازمان نظام پرستاری، به شدت پیگیر بازگشت به کار این نیروها است.

میرزابیگی تاکید کرد: وزارت بهداشت باید وزارت کل نیروهای بهداشت و درمان باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *