‌برخورد با مصرف قلیان نیازمند همکاری همه مسئولین

ایسنا/کرمان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: در زمینه برخورد با مصرف قلیان در استان کرمان عزم دانشگاه علوم پزشکی و اهرم قانونی وجود دارد، اما متاسفانه همکاری مسئولین با دانشگاه بسیار کمرنگ است، در حالیکه عدم مصرف دخانیات مهمترین عامل قابل پیشگیری از بیماری‌های قلبی و سرطان‌هاست.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: در زمینه برخورد با مصرف قلیان در استان کرمان عزم دانشگاه علوم پزشکی و اهرم قانونی وجود دارد، اما متاسفانه همکاری مسئولین با دانشگاه بسیار کمرنگ است، در حالیکه عدم مصرف دخانیات مهمترین عامل قابل پیشگیری از بیماری‌های قلبی و سرطان‌هاست.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کویر، دکتر “نوذر نخعی” صبح امروز سه‌شنبه هفتم مهرماه94 در همایش روز جهانی قلب با شعار”قلب سالم، اولویتی برای همه‌کس و همه‌جا” که با حضور اساتید و متخصصین دانشگاه علوم پزشکی کرمان در محل فرهنگرای کوثر برگزار شد، اظهار کرد: بیماری‌های قلبی و عروقی به عنوان عامل نخست مرگ و میر در کشور ما محسوب می‌شوند.

 

وی افزود: تا 25 سال آینده همین روال یعنی صدرنشینی بیماری‌های قلبی و عروقی در کشور وجود خواهد داشت و ممکن است تا 15 سال آینده دیگر بیمارستانی مانند شفا گنجایش پذیرش این بیماران را نداشته باشد!

 

نخعی با اشاره به اینکه یکی از عوامل بسیار مهم که به بیماری‌های قلبی و عروقی دامن می‌زند، دیابت است، بیان کرد: سبک زندگی در کشور ما بسیار سریع تغییر کرده و همین مساله باعث شده است تا بیماری‌هایی همچون دیابت و پرفشاری خون افزایش یابد.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: 25 درصد افرادی بالای 18 سال ما دارای پرفشاری خون هستند، ضمن اینکه افرادی هم هستند که به پیش‌پرفشاری خون مبتلا هستند و در مجموع می‌توان نتیجه گرفت که 71 درصد افرادی بالای 18 سال در کشور دچار پرفشاری خون بوده و یا فشارخون آنها سر مرز است.

 

وی اظهار کرد: همچنین 53 درصد افراد بالای 18 سال دارای چاقی شکمی هستند و 42 درصد نیز دارای کلسترول بد خون هستند.

 

نخعی در بخش دیگری با بیان اینکه نهادینه کردن فرهنگ سلامتی دارای دو بخش اقناعی و اجباری است، تصریح کرد: در زمینه اقناعی چندان مشکلی وجود ندارد، اما در جاهایی که مسئولین دارای اهرم قانونی هستند، باید بیشتر کمک کنند.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: به عنوان مثال در زمینه برخورد با مصرف قلیان در استان کرمان عزم دانشگاه علوم پزشکی و اهرم قانونی وجود دارد، اما متاسفانه همکاری مسئولین با دانشگاه بسیار کمرنگ است، در حالیکه عدم مصرف دخانیات مهمترین عامل قابل پیشگیری از بیماری‌های قلبی و سرطان‌ها‌ست.

 

وی در پایان با اشاره به اینکه احتمال اعتیاد به عدم فعالیت بیشتر از فعالیت کردن است، خاطرنشان کرد: علاوه بر فعالیت فیزیکی و رژیم غذایی مناسب باید استرس نیز از زندگی دور شود تا احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی نیز کاهش یابد.

 

 

منبع خبرگزاری ایسنا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *