آمار مبتلایان به دیابت در کشور رو به افزایش

یک فوق تخصص غدد و متوبالیسم گفت: متاسفانه آمار مبتلایان به دیابت در کشور رو به افزایش است.

یک فوق تخصص غدد و متوبالیسم گفت: متاسفانه آمار مبتلایان به دیابت در کشور رو به افزایش است.

اشرف امین الرعایا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، با اشاره به اینکه دیابت از شایع‌ترین بیماری‌های متابولیسم می‌باشد، اظهار کرد: اگر در خون‌رسانی و عملکرد عصبی پا اختلال ایجاد شود بهتر است برای حفظ جان بیمار مبتلا به دیابت قطع عضو صورت گیرد.

وی افزود: عفونت و زخمی که ناشی از کنترل نشدن قند خون ایجاد می‌شود مسلما بهبودی نیافته مگر اینکه قطع عضو صورت گیرد البته باید در نظر گرفت قطع عضو بدن، قند خون را پایین نمی‌آورد و فقط برای حفظ جان بیمار صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به انواع دیابت افزود: نوع دوم تنها در بزرگ‌سالان و نوع یک علاوه بر بزرگ‌سالان در کودکان نیز مشاهده می‌شود.

این فوق تخصص غدد با اشاره به اینکه یکی از علل ابتلا به دیابت، افزایش میزان قند خون و اختلال در چربی خون است، تصریح کرد: شاخصه‌های متفاوتی در بروز بیماری دیابت نقش دارد اما علت اصلی دیابت نوع یک کمبود انسولین و دیابت نوع دو چاقی بیش از حد است. کمبود مطلق انسولین و حتی مقاومت در برابر انسولین موجب تشدید این بیماری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه عامل ژنتیک مهم‌ترین عامل بروز دیابت است، افزود: عوامل محیطی از جمله آلودگی هوا و تنش‌های استرس‌زا و همچنین تحرک نداشتن و فعالیت نکردن نیز باعث استمرار این بیماری در بدن می‌شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به راهکارهای پیشگیری از ابتلا به دیابت اشاره کرد و گفت: کنترل وزن و دوری از چاقی، تنظیم رژیم غذایی و داشتن ورزش متناسب با این بیماری از جمله راهکارهای کنترل دیابت است.

امین الرعایا با اشاره به اینکه زنان به علت چاقی، بیشتر دچار دیابت می‌شوند، اضافه کرد: البته دیابت مختص زنان نیست و در هر دو جنس مشاهده شده اما در زنان فراوانی بیشتری دارد.

این فوق تخصص غدد با اشاره به اینکه مصرف انسولین باید طبق تجویز پزشک باشد و در برخی موارد دیده شده برای کنترل میزان قند خون، انسولین دو بار یا سه بار در روز مصرف شده است، ادامه داد: مصرف انسولین برای تضمین سلامتی بیمار می‌باشد و لازم است قند خون قبل و بعد از غذا کنترل شود.

منبع خبرگزاری ایسنا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *