پرستار کودک در خانه ، مهارت ها و ویژگی های پرستار کودک در خانه

پرستار کودک در خانه، مهارت ها و ویژگی های پرستار کودک در خانه

همانگونه که در مقالات قبلی نیز اشاره کردیم بسیاری از خانواده ها به دلایلی از جمله مشغله کاری، دور بودن از خانواده، چند قلو بودن فرزندان و … به تنهایی از عهده مراقبت از کودک برنمی آیند. از این رو نیاز به پرستار کودک ضرورت می یابد.

پرستاری از کودک کاری بسیار حساس می باشد و فردی که وارد این شغل می شود باید آموزش ها و مهارت های لازم را دیده باشد. پرستار کودک، باید یکسری آموزش ها و مهارت های مرتبط با این شغل را ببیند تا بتواند به نحو احسن کار خود را انجام دهد.

مهارت ها و ویژگی های پرستار کودک در خانه

Untitled 1 1 از لیست برنامه غذایی کودک

در ادامه به چند مورد از این مهارت ها و ویژگی های پرستار کودک اشاره می کنیم:

• داشتن آمادگی جهت مواقع پیش بینی نشده

فردی که مسئولیت پرستاری از کودک را در منزل بر عهده می گیرد، باید خود را برای مواقع و موقعیت های مختلف آماده کند . پرستار کودک باید محل ورود و خروج اضطراری را بلد باشد تا در مواقع حساس بتواند جان کودک و خودش را نجات دهد.
همچنین اطلاعاتی از قبیل محل گذاشتن کپسول آتشنشانی و جعبه کمک های اولیه را از والدین باید بپرسد تا بتواند در موقعیت های مورد نیاز از آنها استفاده کند.
پرستار کودک در منزل باید بتواند برنامه ریزی کاملی را داشته باشد و کارهایی را که در موقع اضطراری لازم است انجام دهد را هماهنگ کند.

ویژگی ها و مهارت های پرستار کودک در خانه

• اطلاع از حساسیت های دارویی و بیماری های کودک

یکی از مهارت ها و آگاهی هایی است که پرستار کودک در خانه باید آن را کسب نماید ،اطلاع از حساسیت های دارویی و بیماری های کودک می باشد.
والدین موظف هستند در اولین فرصت این موارد را برای پرستاراطلاع دهند. زیرا این موضوعات بسیار حیاتی می باشند و ممکن است عدم اطلاع از آنها جان کودک را به خطر بیاندازد .
پرستار کودک باید توجه داشته باشد که در صورت اطلاع ندادن والدین ، خود این موارد را از آنها جویا باشد زیرا بروز هر مشکلی بر عهده پرستار خواهد بود .

• اطلاع یافتن از لیست برنامه غذایی کودک

در زمان شروع کار پرستار کودک معمولا از طرف خانواده لیست برنامه غذایی کودک به وی تحویل داده می شود.
پرستار کودک در خانه، موظف است بر طبق این لیست مواد غذایی را که برای سلامتی کودک مفید می باشند و جز مواد غذایی سالم هستند برای کودک سرو نماید. برخی از مواد غذایی ممکن است برای سلامتی کودک مضر باشد که باید آنها را بداند.

• اطلاع یافتن از بازی ها و سرگرمی های مورد علاقه کودک

پرستار کودکی که قرار است نیمه وقت و یا تمام وقت مراقبت از کودک را بر عهده بگیرد، باید از سرگرمی ها و بازی های مورد علاقه کودک اطلاع پیدا کند. نقش پرستار کودک در رشد خلاقیت در کودک بسیار موثری می باشد.

با انجام این بازی ها و سرگرمی ها می تواند کودک را سرگرم نگه داشته و رابطه عاطفی خوبی با کودک را برقرار نماید. با انجام این بازی ها توسط پرستار کودک در خانه کودک نیز سرگرم شده و ماندن در کنار پرستار را قبول خواهد کرد.
سرگرمی ها و بازی های کودک می تواند مواردی از قبیل: خواندن داستان، انواع بازی های متناسب باسن کودک، ورزش ها جذاب و کودکانه و انواع بازی های فکری باشد.

مسئولیت پذیری پرستار کودک شاداب و سر زنده

• مسئولیت پذیری پرستار کودک

مسئولیت پذیری یکی از مهم ترین مهارت های یک پرستار کودک می باشد که عدم رعایت آن می تواند مشکلات گاها جبران ناپذیری را در بر داشته باشد. فردی که خود را به عنوان پرستار کودک معرفی می کند و مسئولیت نگهداری از کودکی را بر عهده می گیرد. باید نکات زیر را رعایت کند.
پرستار کودک در خانه کودک باید تمام حواس خود را در ساعات تعیین شده به کودک بگذارد تا خطری متوجهش نشود . عدم رعایت این مورد و سرگرم شدن با گوشی یا انجام کارهای شخصی نشان از بی تعهدی و عدم مسئولیت پرستار دارد.

• داشتن برنامه روزانه برای کودک

بهتر است والدینی که می خواهند مسئولیت مراقبت از کودک خود را به پرستار کودک در خانه بدهند یک برنامه روزانه نیز برای نگهداری از کودک آماده کرده و به پرستار بدهند.
در این برنامه موقع خواب و استراحت کودک، مواقع غذا خوردن کودک، مدت زمان بازی و سرگرمی کودک، مدت زمان انجام تکالیف مدرسه و برنامه های آموزشی و … را برای پرستار شرح دهند.
اگر پرستار کودک در خانه طبق این برنامه جلو برود خیال والدین نیز راحت خواهد بود و با فراغ بال بیشتری می توانند به شغل و فعالیت خود برسند. این برنامه روزانه باید به صورت کامل و شفاف نوشته شود و مورد ابهامی در آن نباشد.

• پرستار کودک باید فردی شاداب و سرزنده باشد؛

پرستار کودک اگر شاداب و سرزنده باشد به طبع کودک نیز شاداب و سرزنده خواهد بود و بر عکس. در مواقه انتخاب پرستار کودک برای کودکانتان حتما این موضوع را در نظر بگیرید که فردی را انتخاب نمایید که شاداب باشد و روحیه بازی و سرگرم کردن کودک را داشته باشد.

اگر پرستار کودک در خانه روحیه شادی داشته باشد، معمولا کودک را در خانه به ورزش ها و فعالیت های پرشور نشاط مشغول می کند و نمی گذارد کودک احساس تنهایی کند و گرایش به دیدن تلویزیون و گوشی داشته باشد. پرستار کودک شاد می تواند با توجه به علایق و توانایی های کودک برنامه ای شاد را در خانه بچیند. پرستار کودک می تواند با انجام بازی های مناسب، عزت نفس در کودک را افزایش دهد.
مشغول کردن کودکان در خانه با ورزش ها و بازی های مورد علاقه شان باید به گونه ای باشد که از مرزها فراتر نروند و محدودیت ها و ممنوعیت هایی که والدین برقرار کرده اند را زیر پا نگذارند .

البته منظور از این ممنوعیت ها برای پرستار کودک در خانه کودک مواردی هستند که ، ممکن است جان کودک را به خطر بیاندازد یا شرایط روحی روانی کودک را به هم بریزد و مخالف با قوانین والدین باشد. در برخی از موارد کم اهمیت تر مانند خوردن یک بیسکویت بیشتر خدشه ای به برنامه والدین وارد نمی کند و موجب رابطه قویتر کودک و پرستار می شود.

انتقاد پذیر بودن پرستار کودک انعطاف پذیری با کودک

• انتقاد پذیر بودن

انجام هیچ کاری بدون اشتباه نمی تواند باشد . شغل پرستار کودک نیز از این قائده مستثنی نیست. ممکن است پرستار کودک نیز در زمان مراقبت از کودک دچار خطا و اشتباه شود.
والدین باید با لحنی محترمانه و خوب این اشتباهات را به پرستار کودک در خانه گوشزد نمایند و پرستار نیز باید انتقاد پذیر باشد و انتقادات را با جان دل گوش کرده وخود را اصلاح نماید. همچنین باید خسارت های احتمالی را برعهده گرفته و قول عدم تکرار بدهد.

• انعطاف پذیر باشد؛

برای هر فردی ممکن است مشکلی پیش بیاید که مجبور باشد وقت بیشتری را خارج از منزل بگذراند. والدین کودک نیز ممکن است برخی مواقع بیشتر از وقت مورد توافق بیرون از منزل باشند و نگهداری کودک در این مواقع نیز بر عهده پرستار کودک باشد.
پرستار کودک در خانه کودک در این مواقع پرستار باید انعطاف پذیر بوده و اعتراض نکند. این انعطاف پذیری سبب تقویت رابطه بین والدین و پرستار شده و اعتماد بیش از بیش والدین را در بردارد.

کودک نقش پرستار در رشد و خلاقیت کودک

سخن پایانی

افرادی که شغل پرستار کودک در منزل را انتخاب می نمایند باید تمام فراز و نشیب های این کار را قبول کنند . پرستار کودک باید به کارش تسلط کافی داشته و خود را برای اتفاقات پیش بینی نشده آماده سازد ، همچنین انعطاف پذیر بوده و با والدین کودک همکاری داشته باشد .فرد پرستار کودک لازم است شاداب و سرزنده باشد تا کودک نیز شاد باشد .
برای استخدام پرستار کودک می توانید از مرکز آسایش و مراقبت ایده آل کمک بگیرید. این مرکز با در اختیار داشتن پرستاران مجرب شما را در نگهداری از کودکتان یاری می کند. این مرکز خدمات پرستاری را در نقاط مختلف شهر تهران ارائه می دهد. به عنوان مثال پرستار کودک در تهرانپارس ، پرستار کودک در اشرفی اصفهانی ، پرستار کودک مرزداران و …

اشتراک گذاری در facebook اشتراک گذاری در twitter اشتراک گذاری در linkedin اشتراک گذاری در telegram اشتراک گذاری در whatsapp اشتراک گذاری در pinterest امتیاز دهید post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *