وظایف وایر شمع خودرو در خودرو

پیچیدگی سیستم های فنی خودرو و نحوه همکاری آنها برای حرکت چرخ ها و موتور عجیب، اما هیجان انگیز است. هر چه بیشتر در مورد آنها بدانیم، شگفت زده و کنجکاوتر می شویم. به خصوص وقتی نقش یک قسمت کوچک اما بسیار کلیدی مانند شمع را در نظر بگیرید. اکثر ما می دانیم که شمع خودرو نقش مهمی در سلامت سیستم فنی و عملکرد بی نقص موتور دارد، اما دلیل آن نیست. با بررسی جزئیات بیشتر در مورد این قسمت، متوجه می شویم که چرا مهم است و جذابیت بیشتری برای بررسی قطعات و لوازم جانبی شمع ایجاد می کند. به خصوص قطعاتی که تاثیر زیادی در استفاده از شمع دارند و در واقع شمع برای انجام وظیفه خود نیاز مبرمی به آنها دارد. همیشه قطعات و لوازم یدکی ام وی ام ایکس 33 در از کیفیت بالایی برخوردار می باشد.

یکی از این قطعات، سیم شمع خودرو است. اکنون می خواهیم در مورد عملکرد، عملکرد و اهمیت سیم شمع بحث کنیم.

شاید بهتر باشد قبل از توضیح در مورد سیم شمع به طور خلاصه در مورد شمع و عملکرد آن صحبت کنید. شمع قسمت کوچکی از مجموعه موتور خودرو است که بر روی سیلندر خودرو قرار می گیرد و عمل جرقه زدن را انجام می دهد تا در محفظه مخصوصی برای این منظور احتراق ایجاد کند. در واقع شمع از یک سر ولتاژ می گیرد و در سر دیگر داخل سیلندر به جرقه تبدیل می کند تا مخلوط هوا و بنزین داخل سیلندر از طریق این جرقه منفجر شود و انرژی لازم را در اختیار موتور قرار دهد. در خرید لوازم یدکی خودرو توجه داشته باشید که کالای اصلی تهیه کنید تا عمر بالایی داشته باشد و در برخی موارد اگر لوازم اصلی تهیه نکنید تقریبا همیشه به مشکل می خورید.

سیم شمع قطعه ای است که وظیفه انتقال برق از کویل یا دلکو به شمع را بر عهده دارد. بنابراین، بدون سلامت سیم، شمع قادر به انجام وظیفه خود نخواهد بود. لازم به ذکر است که سیم متعلق به قطعات خودروهای تقریبا قدیمی است و امروزه خودروسازان با حذف کامل آن، برق را مستقیماً از سیم پیچ منتقل می کنند. در این نوع طراحی، سیم پیچ مستقیماً روی شمع قرار می گیرد تا از افت ولتاژ و اتلاف انرژی جلوگیری شود. همچنین کویل یکی از قطعاتی است که در خودروهای جدید به چشم می خورد. دلکو در گذشته وظیفه تامین برق مورد نیاز عملیات روشنایی را بر عهده داشت. در واقع تامین کننده اصلی برق مورد نیاز شمع باتری است اما دلکو و کویل ولتاژ این برق را افزایش داده و به سطح مورد نیاز شمع می رساند. یکی از راه های خرید قطعات و لوازم یدکی فروشگاه های اینترنتی می باشند که با توجه به اینکه بازار تهران بهترین مکان برای خرید می باشد می توانید با سرچ در گوگل فروشگاه های زیادی را بیابید.

اما یکی از بهترین فروشگاه های اینترنتی فروش لوازم یدکی فروشگاه دیجی کار شاپ می باشد که با سابقه بیش از 2 سال فعالیت اینترنتی خود را از بابت قیمت و کیفیت ثابت کرده است.

کویل یک تکه از سیم پیچ های القایی تشکیل شده است که امروزه سیم را در تمام طول آن حذف کرده و مستقیماً به شمع متصل می شود. سیم نوعی سیم یا کابل است که برای انتقال برق استفاده می شود. برای هر شمع در موتور خودرو یک سیم شمع وجود دارد. برای کاهش اتلاف انرژی و کاهش راندمان موتور بهتر است سیم ها را در زمان های مشخصی تعویض کنید زیرا لرزش و دمای بالای موتور باعث از بین رفتن کربن سیم سیم می شود که باعث افت می شود.

شمع وایر سیم یا کابلی است که در دو طرف ساختار خاصی دارد تا بتواند وظیفه خود را انجام دهد. هر دو سر این کلاهک های پلاستیکی مطابق شکل در هر طرف نصب می شوند که عملکرد عایق برای جلوگیری از نفوذ رطوبت در محل اتصال سیم به سیم پیچ یا شمع را دارند. زیرا هر گونه ورود آب به اتصالات سیم باعث از کار افتادن سیم و حتی روشن نشدن موتور می شود. یک سر آن ساده است و به یک سوکت فلزی برای اتصال به کویل یا دلکو منتهی می شود. پس از اتصال، درپوش لاستیکی کاملاً روی این سوکت ثابت می شود تا تمام سوراخ ها را بپوشاند. جنس لاستیکی روکش سری متصل به شمع از کیفیت و قابلیت عایق بیشتری برخوردار است زیرا این قسمت اهمیت بیشتری دارد. این کلاه که بزرگتر نیز طراحی شده است از پلاستیک الاستیک ساخته شده است. اگر شما خودروی چینی دارید باید همیشه در نظرتان برای خرید وایر شمع باید حتما محصول اصلی را تهیه کنید برای اینکه کالاهای دیگر معمولا عمر پایینی دارند و شما باید در فاصله زمانی کم تعویض کنید.

داخل این درپوش یک سیم فلزی وجود دارد که به شمع وصل می شود. انتهای این سیم برای جلوگیری از سایش و کاهش ضربه لرزش و گرما طراحی شده است. این سیم به قسمت رسانای کابل سیمی متصل می شود.

وایر شمع های سیمی

جنس این سیم ها مس یا فولاد است. در نتیجه در برابر خم شدن مقاومت بیشتری دارند. اما به دلیل مواد رسانا، صدا و تداخل بیشتر در انتقال برق رخ می دهد. این انسداد می تواند در عملکرد ECU اختلال ایجاد کند. ساختار آنها فقط شامل یک لایه عایق روی هادی، یک پارچه تقویت کننده و یک لایه سیلیکون است. استفاده از این نوع نخ در ساخت خودرو منسوخ شده است.

وایر شمع های ابریشمی

هادی این نوع از لاتکس و سیلیکون ساخته شده است که توانایی انتقال انرژی الکتریکی را دارند. در داخل این دو لایه، روی هم قرار گرفته است، یک لایه کاهش نویز، ساخته شده از نخ های ابریشمی در هم تنیده. این نوع سیم که تا به امروز بیشترین استفاده را در صنعت خودرو داشته است، به دلیل مقاومت بالا، برق کافی را با ولتاژ صحیح به شمع نمی رساند که باعث کاهش راندمان موتور و افزایش مصرف سوخت می شود. این مشکل با کار بیشتر و جذب رطوبت بیشتر تشدید می شود. مزیت این سیم ها عدم تداخل و نویز اضافی است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *