ناله پرستاران از تبعیض

پرستاران و پزشکان و به‌طور کلی کادر درمانی، قشری از جامعه هستند که مانند سایر اقشار، هرازچندگاهی به ابراز کاستی‌های موجود در زمینه شغلی خود و بازگوکردن حقوق و مطالباتشان، می‌پردازند.

ناله پرستاران از تبعیض

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی، همین آخری، تجمع پرستاران بیمارستان امام خمینی(ره) تهران بود که دیروز 8آذر، در محل بیمارستان تجمع کردند. به گزارش ایلنا، «روز سه‌شنبه جمعی از کادر درمان بیمارستان امام‌خمینی(ره) تهران در اعتراض به شرایط شغلی و عدم پرداخت مناسب تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری اعتراض کردند.

پرستاران با بیان اینکه به بهانه‌ روز پرستار، مبالغی را مثلاً علی‌الحساب به حساب پرستاران واریز کرده‌اند که ربطی به تعرفه‌گذاری واقعی ندارد، خواستار پرداخت عادلانه‌ تعرفه‌گذاری و به رسمیت شناختن حقوق قانونی پرستاران در روز پرستار شدند.» باید توجه داشت که مشکلات پرستاران و کادر درمان به ویژه بعد از همه‌گیری کووید19 در ایران یعنی از 30بهمن 1398(که به‌طور رسمی توسط مسئولین اعلام شد)، چند برابر شد. کادر درمان در طول شیوع ویروس کرونا با چالش‌هایی مواجه شد.

یکی از گروه‌های اصلی که در طی شیوع کرونا تحت فشار زیاد با منابع و امکانات ناکافی قرار داشتند، کادر درمان بودند. در واقع کادر درمانی با چالش‌هایی در حوزه هیجانات، روابط بین فردی و خانوادگی، محیط شغلی و سختی کار مواجه شدند و از سویی از لحاظ منابع مالی تامین نشدند و همین دشواری‌های اضافه شده به دشواری‌های همیشگی که کادر درمان با آن مواجه بودند، مهاجرت این نیروهای درمانی به کشورهای دیگر را به‌همراه داشت.

وعده‌های بی‌سرانجام

اما در مورد تعرفه‌گذاری‌ها و افزایش کارانه، که روز گذشته پرستاران بیمارستان امام خمینی را به تجمع کشاند، صحبت که می‌شود، نیروهای کادر درمانی به وعده‌هایی اشاره می‌کنند و می‌گویند: «بعد از وعده‌هایی که در مورد اجرای تعرفه‌گذاری و افزایش کارانه، در نهایت در آبان 1401 اولین پرداختی تعرفه پرستاری به صورت علی‌الحساب به حساب پرستاران واریز شد. پرداخت این علی‌الحساب نشان داد که آنچه وعده داده شده بود صرفا یک جوسازی رسانه‌ای بوده است.»

ابراهیم آریامقدم، رئیس انجمن فوریت‌های پزشکی خراسان رضوی، با توضیح اینکه «این پرداختی‌های ناچیز برخلاف وعده‌های داده شده در شرایطی است که پرستاران اورژانس پیش بیمارستانی از مشکلات بسیاری مثل اضافه کار اجباری رنج می‌برند، در خصوص مشکلات پرستاران اورژانس پیش بیمارستانی گفته: «از اسفند 98 که بحث تعرفه‌گذاری پرستاران مطرح شد، پیگیری کردیم که این قانون برای پرستاران شاغل در اورژانس پیش بیمارستانی نیز اجرا شود.

ابتدا که نظام پرستاری همراه با معاونت پرستاری وزارت بهداشت و شورای عالی بیمه، به دنبال تعریف بسته‌های خدمتی مراقبت‌های پرستاری بودند، معتقد بودند که چون خدمات اورژانس پیش بیمارستانی رایگان است پس تعرفه‌گذاری به پرستاران این بخش تعلق نمی‌گیرد.»او گفته است که «ما از سال 98 پیگیر این موضوع شدیم و پیشنهادهایی به نظام پرستاری و معاونت پرستاری وزارت بهداشت و اورژانش کشور دادیم تا برای حوزه‌ پیش بیمارستانی خدمتی تعریف و به تایید شورای عالی بیمه برسد.

به‌رغم پیگیری‌های چند باره از اورژانس کشور و معاونت پرستاری وزارت بهداشت، پاسخی دریافت نکردیم. همچنین نظام پرستاری کارگروهی تشکیل داد و انجمن فوریت پزشکی ایران به نمایندگی در این کارگروه حاضر شدند و پیشنهادها را منتقل کردند. این کارگروه به نتیجه‌ مورد نظر نرسید و از طرف نظام پرستاری جلساتش لغو شد.»

آریامقدم گفته: «خدمات پرستاری وزارت بهداشت و نظام پرستاری با انداختن توپ در زمین اورژانس کشور از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کنند و به جای تعریف ارزش نسبی مراقبت‌های پرستاری در اورژانس پیش بیمارستانی و تایید یک بسته خدمتی متناسب با خدمات اورژانس پیش بیمارستانی در شورایعالی بیمه، تنها در بازتوزیع تعرفه‌ها، با اختصاص سه‌درصد به بیش از ده درصد جمعیت پرستاری کشور، تبعیض جدیدی بین پرستاران شاغل در بیمارستان و پرستاران اورژانس پیش بیمارستانی ایجاد کرده‌اند.»

استفاده‌ غیراورژانسی از آمبولانس‌ها

باید گفت که مشکلات پرستاران و به‌طور کلی کادر درمان مختص به یک شهر و منطقه خاص نیست؛ این معضل مربوط به سرتاسر ایران است و در اینجا گوشه‌ای از مشکلات این کادر در استان خراسان را از نگاه یک مسئول درمانی در آنجا از نظر گذرانده‌ایم. این رئیس انجمن فوریت‌های پزشکی در توصیف برخی مشکلات کادر درمان، به این موارد اشاره کرده: «به دلیل کمبود نیروی انسانی و فرسودگی ناوگان آمبولانسی کشور و کم بودن تعداد آمبولانس‌ها به نسبت جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، حجم ماموریت‌ها افزایش و فشار کار همکاران بیشتر شده است.

همچنین سوءاستفاده‌های غیراورژانسی از آمبولانس‌ها مثل استفاده‌ درمانگاه‌ها از آمبولانس‌های اورژانس 115 سبب شده در امر خدمت‌رسانی به بیماران اورژانسی تاخیر پیش بیاید که این مشکل باعث افزایش خشونت کلامی بیماران و خانواده آنها علیه همکاران ما شده است.» اما همه این موارد در کنار تبعیض در پرداخت تعرفه پرستاری باعث بی‌انگیزگی همکاران آقای آریامقدم شده و به گفته او، به همین دلیل 30آبان ماه، تجمعی مقابل ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد تا شاید مسئولان صدای ما را بشنوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *