فشار باد تایر دوچرخه مناسب چیست؟

باد کافی لاستیک‌ و تایرهای دوچرخه سبب می‌شود که دوچرخه با سرعت و راحتی بیشتری حرکت کند. لاستیک‌هایی که باریک‌تر هستند نیازمند فشار باد زیادتر و لاستیک‌هایی که پهن‌تر هستند نیازمند فشار باد کمتری هستند.

فشار باد تایر برای دوچرخه شهری
فشار باد تایر برای دوچرخه شهری

روی سطح بیرونی لاستیک، عموما میزان حداکثری مجاز فشار نوشته شده است؛ ولی فشار باد مناسب تایر دوچرخه، به عوامل مختلفی مثل وزن راننده دوچرخه، وزن دوچرخه، نوع جاده و مدل لاستیک وابسته است. فشار باد مناسب یک لاستیک دوچرخه به ‌صورت تقریبی به این شکل است:

  • لاستیک های ۲۶ دوچرخه 1کوهستان: ۲۰ تا ۳۵ psiفشار
  • لاستیک های ۲۷.۵ دوچرخه کوهستان: ۳۵ تا ۴۵ psi فشار
  • لاستیک های ۲۹ دوچرخه کوهستان: ۴۰ تا ۶۵ psi فشار
  • لاستیک های باریک دوچرخه های جاده (کورسی): بین ۸۰ تا ۱۳۰ psi فشار
  • تایر هایبرید: ۵۰ تا ۷۰ psi فشار

چند راهکار تنظیم فشار مناسب باد لاستیک دوچرخه

در تنظیم فشار مناسب لاستیک دوچرخه باید به تمایز عمومی که بین تایر های جلو و عقب دوچرخه می باشد نیز توجه کنید. اصولا شما باید لاستیک جلوی خود را ۵ psi کمتر از تایر عقب تان باد کنید، این کار باعث می‌شود که شما دوچرخه خود را بهتر کنترل کنید، به‌خصوص در پیچ‌های شدید.
در مسیرهای شنی حدود ۳psi فشارباد از هر دو چرخ کاهش دهید و در مسیرهای سخت و سنگی تقریبا ۳ psi به باد چرخ‌ها اضافه کنید، انجام این کار سبب می‌شود که حرکت شما روان‌تر شود. اما در مسیرهای پوشیده از برف و یخ، برای جلوگیری از لغزش میزان فشار ۳ psi از باد لاستیک‌های دوچرخه کم کنید.
عموما برای تنظیم فشار باد لاستیک، آزمایش و خطا نیز یکی از مراحل کار است. بسیاری از دوچرخه‌سواران حرفه‌ای برای داشتن حرکتی خوب از میزان فشار حداکثری ، بهره می برند.  به طور کلی می توان در تمرینات تفاوت آن را درک کرد. با تجربه کردن این کار می‌توانید در مسیرهای متفاوت فشار باد را  آسان‌تر تنظیم کنید.

تست نادرست فشار باد لاستیک

فشار دادن انگشتان شصت روی دیواره‌های لاستیک جهت اندازه گیری فشار چرخ، امکان دارد گمراه کننده باشد. قبل از هر چیز، مطمئن شوید که فشارسنج یا تلمبه‌ی باد خود را کنترل کنید. گاهی اوقات فشارسنج‌های تلمبه‌های دستی عملکرد صحیحی ندارند؛ پس بهتر است از یک فشارسنج مستقل جهت اندازه‌گیری میزان فشار باد لاستیک استفاده کنید.

تنظیم فشار باد لاستیک دوچرخه با فشارسنج
تنظیم فشار باد لاستیک دوچرخه با فشارسنج

دما و فشار:

به طور کلی برای فشار لاستیک میتوان یک قانون گفت که بر اساس دمای هوا تغییر می‌کند. اگر دما ۵.۵۵ درجه سانتی‌گراد بالا یا پایین برود، فشار باد لاستیک حدوداً ۲ درصد افزایش یا کاهش دارد و این یعنی برای دوچرخه‌سواران جاده‌ای، برای هر ۵.۵۵ درجه سانتی‌گراد تغییرات دمایی با زمانی که لاستیک را باد کرده‌اید، معادل ۲psi تغییر در فشار باد لاستیک خواهد بود.
توجه به میزان فشار لاستیک برای تجربه سواری خوب بسیار مهم است. تولیدکنندگان لاستیک معمولاً یک بازه فشار را روی بخش کناری لاستیک مشخص می‌کنند، اما این بازه برای شرایط دنیای واقعی منطبق نیست. فشار نوشته‌شده روی بخش کناری لاستیک، «حداکثر فشار» پیشنهادشده می باشد؛ مثلاً ۹ bar فشار باد  که برابر با ۱۳۰ psi است (گاهی اوقات از عبارت «پیشنهاد شده»  اما با شرایط واقعی هیچ ارتباطی ندارد).

تفاوت لاستیک های معمولی و تیوبلس

شاید در نگاه اول عجیب به نظر رسد، اما لاستیک‌های تیوبلس می‌توانند با فشار هوای کمتری از لاستیک‌های معمولی عمل کنند! دلیل این امر این است که لاستیک‌های معمولی دارای یک تیوپ داخلی هستند که اگر فشار هوا در آن کم شود، ممکن است در طول دوچرخه سواری پاره شوند.
وقتی تیوپ بین چرخ و یک مانع سفت و سخت مثل سنگ یا ریشه گیر می‌کند، معمولا پنچر شدن تیوپ رخ می‌دهد. این پنچری می‌تواند توسط اشیاء نوک تیز کوچک مثل خار هم ایجاد شود. زمانی که تیوپ شدیدا آسیب می‌بیند، باید آن را تعمیر یا تعویض کنید. اما با یک لاستیک تیوبلس، نگرانی از پنچری شدن تیوپ وجود ندارد!
سبک سواری، تجربه و اندازه دوچرخه سوار نیز بر میزان فشار مناسب تایر موثر است. تایر باید وزن دوچرخه سوار را حمل کند تا چرخ بتواند روی زمین حرکت کند و همزمان راحتی را بالا ببرد. با وجود لاستیک، فشار دوچرخه سوار روی زمین کم می‌شود، لاستیک‌ها به زمین نیرو می‌دهند و با داشتن باد، این نیرو را به سمت بالا منتقل می‌کنند.
حالا از آنجا که بعضی از دوچرخه سواران سنگین‌تر از دیگران هستند، این به این معنی است که ممکن است بخواهند فشار هوای تایر دوچرخه را افزایش دهند تا نیروی رو به پایین خود را تنظیم کنند.

2فشار باد لاستیک دوچرخه کوهستان
2فشار باد لاستیک دوچرخه کوهستان

شرایط محیطی دوچرخه سواری

زمین و شرایط محیطی نیز در دوچرخه یک عامل مهم است که بر تماس تایر با زمین اثر می گذارد. سطح تماس تایر با زمین می تواند کشش دوچرخه را در شرایط مختلف تغییر دهد.
وقتی فشار هوا در تایر کاهش می یابد، تایر به صورت “خمیده” شکل می گیرد و میزان سطح تماس با زمین افزایش می یابد. این افزایش سطح تماس موجب می شود که دوچرخه بتواند به زمین بچسبد و کشش بیشتری داشته باشد! برای بهبود کشش دوچرخه در مسیرهایی که مرطوب یا لغزنده هستند، مانند مسیرهای گلی یا بارانی، می توانید فشار هوا در تایر را کمتر از حالت معمول کنید. اما اگر در مسیرهایی که خشک و صاف هستند، مانند جاده های آسفالتی، دوچرخه سواری می کنید، نیازی به تنظیم کردن فشار تایر ندارید.
فشار هوا در تایر را باید بر اساس نوع مسیری که قصد دارید بروید، تعیین کنید. برای مسیرهایی که نرم و خاکی هستند، مانند مسیرهای جنگلی یا کوهستانی، می توانید فشار هوا در تایر را متوسط نگه دارید. برای مسیرهایی که سخت و صخره ای هستند، مانند مسیرهای کوهنوردی یا شهری، باید فشار هوا در تایر را بالاتر از حالت معمول ببرید چون باید به احتمال برخورد تایر با سنگ ها یا سطوح سفت و سخت دقت کنید.
برف و شن از آن دسته شرایطی هستند که نیاز به کمترین فشار هوا در تایر دارند. اگر فشار هوا در تایر را در این شرایط زیاد کنید، ممکن است کشش دوچرخه را از دست بدهید و تایر ها بر روی زمین بچرخند. در این شرایط، بهتر است که سطح تماس لاستیک دوچرخه را بیشینه کنید تا دوچرخه بتواند به زمین چسباند و کشش بالاتری داشته باشد. برای این منظور، بهتر است فشار هوا در تایر را کمتر از حالت معمول قرار دهید.

عرض تایر دوچرخه

رینگ و عرض تایر رینگ های دوچرخه باید با عرض تایر هماهنگ باشند. اگر تایر های دوچرخه عرض بیشتری داشته باشند، احتمالاً ضخامت مشابهی با تایر های باریک تر دارند. بنابراین، برای حفظ کشش مناسب تایر، باید فشار هوا در آن ها را کمتر کنید.
بعضی از دوچرخه سواران فشار هوا در تایر عقب خود را نسبت به تایر جلو 2 تا 3 psi زیادتر می کنند زیرا تایر عقب باید وزن بیشتری را تحمل کند.

دمای هوا

آیا تجربه کرده اید که فشار هوا در تایر ماشین شما در فصل سرما به شکل عجیب و غریب کم می شود؟ دلیل این اتفاق این است که دما و فشار با هم رابطه نزدیکی دارند.
هنگامی که دما پایین می آید، فشار تایر نیز پایین می آید! اما این هرگز به این معنا نمی باشد که با فشار مختلفی دوچرخه سواری کنید، فقط باید این تغییرات را مد نظر قرار دهید. پس همیشه هنگام دوچرخه سواری باید به این نکات توجه کنید تا سواری خوبی را تجربه کنید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *