درمان سردرد میگرنی در کمترین زمان ممکن

تصور می شود که میگرن از هر 10 نفر در سراسر جهان یک نفر را مبتلا می کند. میگرن شامل سردردهای شدید و ضربان دار است. علاوه بر این، بسیاری از افراد حالت تهوع، استفراغ و حساسیت به نور و صدا را تجربه می کنند. درباره علائم و مراحل میگرن و نحوه درمان آنها بیشتر بخوانید.

Neuraxpharm داروهای مختلف ضد میگرن را ارائه می دهد. هنگامی که پزشک نیازهای خاص بیمار را مشخص کرد، می تواند محصولی را که به بهترین وجه با آن نیازها و شرایط بیمار سازگار است را تجویز کند.

میگرن چیست؟

میگرن یک سردرد شدید و ضربان دار است که معمولاً یک طرف سر را درگیر می کند. اغلب با تهوع، استفراغ و حساسیت مفرط به نور و صدا همراه است. میگرن معمولاً حداقل چهار ساعت طول می کشد و می تواند چندین روز ادامه داشته باشد – در بسیاری از موارد، بر توانایی انجام فعالیت های روزانه تأثیر می گذارد.

انواع اصلی میگرن کدامند؟

میگرن ها به طور کلی به دو گروه تقسیم می شوند: میگرن با و بدون هاله.

“هاله” کلمه ای است که برای توصیف علائمی که می تواند قبل از حمله میگرن رخ دهد و حدود یک ساعت طول بکشد استفاده می شود. این علائم به عنوان علائم هشدار دهنده عمل می کنند که نشان دهنده میگرن قریب الوقوع است. هاله ها اغلب با علائم بصری مانند دیدن نورهای چشمک زن یا خطوط مواج یا دید تونلی همراه است. برخی از افراد همچنین احساس سوزن سوزن شدن در بازوها و پاها و تغییر در نحوه بو، چشیدن، لمس یا صحبت کردنشان می کنند.

چند نفر میگرن دارند؟

بر اساس برآوردهای سازمان جهانی بهداشت (WHO)، بین نیم تا سه چهارم بزرگسالان 18 تا 65 ساله در سال گذشته سردرد را تجربه کرده اند. در این گروه 30 درصد یا بیشتر دچار میگرن بودند.

یک بررسی در سال 2017 در مجله علوم عصبی نشان داد که میگرن از هر 10 نفر در سراسر جهان یک نفر را تحت تاثیر قرار می دهد و میزان بروز آن در حال افزایش است. مطالعات اروپایی نشان می دهد که میگرن در 15 درصد از بزرگسالان رخ می دهد.

علائم

علامت اصلی میگرن سردرد شدید است. معمولاً شامل درد ضربان دار در یک طرف سر است، اما در برخی افراد در هر دو طرف یا حتی در صورت و گردن رخ می دهد.

علائم میگرن چیست؟

شایع ترین علائم میگرن عبارتند از:

سردردی که معمولاً به صورت یک درد مبهم شروع می شود که به درد ضربان دار تبدیل می شود که اغلب در یک طرف سر قرار دارد.

دردی که با حرکت بدتر می شود و اغلب شما را از انجام فعالیت های روزانه باز می دارد. برای درمان سردرد میگرنی میتوانید به دکتر سنجری متخصص مغزو اعصاب مراجعه نمایید..

حالت تهوع؛

استفراغ؛

حساسیت به نور و صدا.

علائم دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

احساس ضعف؛

احساس گرما یا سرما؛

عرق کردن یا احساس تنگی نفس

میگرن چه مراحلی دارد؟

هر کس می تواند میگرن را متفاوت تجربه کند. بسیاری از افراد میگرن را در چهار مرحله تجربه می کنند. یک مرحله پیش‌درومال (پیش‌درومال)، هاله، درد و مرحله پس‌درومال (درمان) وجود دارد – اما همه مراحل در هر فردی وجود ندارد.

  1. فاز پرودرومال

مرحله پرودرومال می تواند یک یا دو روز قبل از شروع میگرن رخ دهد. علائم ظریفی که نشان دهنده میگرن قریب الوقوع هستند اغلب در این مرحله مشاهده می شوند. متعلق به آنها:

 

افزایش حساسیت به نور، صدا یا بو؛

خستگی و خمیازه کشیدن؛

هوس غذایی، تغییر در اشتها یا افزایش تشنگی؛

تغییرات خلق و خوی؛

نفخ، یبوست یا اسهال؛

سفتی در گردن

  1. هاله

میگرن می تواند با هاله نیز همراه باشد. “هاله” اصطلاحی است که برای توصیف علائم هشدار دهنده قبل از میگرن استفاده می شود. همه افراد مبتلا به میگرن هاله ندارند. علائم هاله می تواند تا یک ساعت طول بکشد و شامل موارد زیر است:

دیدن چراغ های چشمک زن، نقاط سیاه یا خطوط مواج؛

توهمات (دیدن چیزهایی که وجود ندارند)؛

بینایی تونلی یا از دست دادن بینایی کوتاه مدت؛

سوزن سوزن شدن یا بی حسی در یک طرف بدن؛

زنگ زدن در گوش؛

تغییرات در صحبت کردن، بوییدن، چشیدن یا لمس کردن.

  1. حمله میگرن

خود میگرن معمولاً حداقل چهار ساعت طول می کشد و در صورت عدم درمان می تواند چندین روز ادامه یابد. فراوانی و شدت میگرن می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

  1. مرحله بهبودی (پس از درومال)

پس از حمله میگرن، اغلب احساس خستگی، خستگی و کمبود انرژی می کنیم و این حالت می تواند تا یک روز ادامه داشته باشد. علاوه بر این، با حرکت ناگهانی، سردرد ممکن است برای مدت کوتاهی عود کند. این دوره را مرحله بهبودی (پس از درومال) می نامند.

علل، عوامل خطر و امید به زندگی

اگرچه میگرن تهدیدی برای زندگی نیست، اما می تواند به طور قابل توجهی بر سلامت کلی و فعالیت های روزانه شما تأثیر بگذارد.

 

مطالعات دانشکده پزشکی هاروارد نشان داده است که افرادی که به طور مکرر میگرن را تجربه می کنند، بیشتر در معرض سایر مشکلات سلامتی مانند اضطراب، افسردگی، بی خوابی و سندرم روده تحریک پذیر هستند. تحقیقات دیگر نشان می دهد که میگرن با افزایش خطر حمله قلبی و سکته مغزی مرتبط است.

چه چیزی باعث میگرن می شود؟

پزشکان هنوز دلایل دقیق میگرن را نمی‌دانند، اما معتقدند که ممکن است به تغییرات موقتی در انتقال‌دهنده‌های عصبی، اعصاب و عروق خونی مغز مربوط باشد. برخی از افراد بر این باورند که میگرن آنها به عوامل خاصی مانند قاعدگی، رژیم غذای

چه مدت می توانید با میگرن زندگی کنید؟

میگرن می تواند تأثیر جدی بر زندگی روزمره داشته باشد، به خصوص برای افرادی که حملات منظم و طولانی مدت را تجربه می کنند

مقاله ای در سال 2019 که در مجله درد سر و صورت منتشر شد، تأثیر میگرن را بر روابط، شغل و امور مالی ارزیابی کرد و دریافت که این وضعیت می تواند بر بسیاری از جنبه های مهم زندگی تأثیر منفی بگذارد. میگرن می تواند بر روابط زناشویی، والدین، روابط عاشقانه و خانوادگی، موفقیت و ثبات حرفه ای/مالی و سلامت کلی تأثیر منفی بگذارد. -در این نشریه، بیش از 32 درصد از پاسخ دهندگان به دلیل میگرن نگران امنیت مالی طولانی مدت بودند.

روش های درمان و داروها

در حالی که هیچ درمانی برای میگرن وجود ندارد، گزینه های درمانی مختلفی وجود دارد که می تواند به کاهش تاثیر میگرن یا جلوگیری از بروز آن کمک کند.

میگرن چگونه درمان می شود؟

درمان اصلی میگرن دارو است. با این حال، تعدادی درمان و مداخلات دیگر وجود دارد که ممکن است مفید باشد. تغییرات سبک زندگی نیز اغلب موثر است.

دکتر رضا سنجری :

دکتر رضا سنجری یکی از بهترین جراحان مغز و أعصاب در جردن تهران میباشند از خدمات ایشان میتوانیم به درمان تنگی کانال نخاع  درمان دیسک کمر اشاره نماییم

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *