اوتیسم در کودکان | ( علائم و نشانه های اوتیسم کودک )

اوتیسم در کودکان

در سال 1943 میلادی ، روانشناسی انگلیسی به نام لئو کارنر تحقیقاتی را درباره اختلال رشدی که در 11 کودک وجود داشت ، ارائه نمود . اختلال رشد در این کودکان نوعی درماندگی تشخیص داده شد که ، سبب ایجاد رفتارهایی مبنی بر ارتباط کلامی غیر طبیعی می شد . این اختلال رشدی غیرطبیعی اوتیسم نام گرفت .

این اختلال رشدی ممکن است ، حتی در کودکانی که تازه متولد شده اند نیز دیده شود و اطرافیان متوجه علائم و رفتارهای غیر طبیعی در کودک شوند ، اما تشخیص نهایی زمانی می تواند اعلام شود که کودک به هجده ماهگی برسد . متخصصان می توانند با مشاهده علائم رفتاری و نشانه های اوتیسم این بیماری را تشخیص دهند .

اوتیسم کودک

اوتیسم چیست؟

در تعریف اوتیسم به بیان ساده تر می توان گفت این بیماری نوعی اختلال در عملکرد مغز می باشد که ، معمولا فرد مبتلا رفتارهای غیر قابل پیش بینی و غیر عادی را از خود بروز می دهد .همچنین این بیماری بر رشد توانایی ها و عملکرد مغز تاثیر منفی می گذارد به گونه ای که مغز فرد مبتلا به درستی نمی تواند اطلاعات گرفته شده را خوب تجزیه و تحلیل نماید .

از دیگر نشانه های بیماری اوتیسم در کودکان می توان به موارد زیر اشاره نمود :

• داشتن حساسیت غیرعادی به صداها
• مشکل در کنار آمدن با تغییرات
• ایجاد وابستگی غیرعادی به اشیای مختلف
• گریه یا خنده غیر عادی ر مکان های مختلف
• انجام بازی های غیر عادی
• بیش فعالی
• عدم توانایی در درک خطرات احتمالی

علائم و نشانه های اوتیسم در کودکان چیست ؟

علائم و نشانه هایی که نشان می دهد کودک اوتیسم دارد ، معمولا در همان سالهای اول تولد خود را نشان می دهد و اطرافیان علائم متفاوتی را در این کودکان می بینند. کودکان مبتلا به این بیماری رفتارهای غیر طبیعی را از خود نشان می دهند که در مقایسه با همسالانشان متفاوت است . پرستار کودک و والدین باید با این علائم آشنا باشند تا در صورت وجود مشکل سریعا نسبت به درمان اقدام شود.
کودکانی که نوع شدید بیماری را مبتلا شده اند ، در همان سال اول تولد علائم و رفتارهای غیر طبیعی را از خود بروز می دهند . اطرافیان متوجه این موضوع می شوند که رفتارهای کودکشان با بقیه کودکان متفاوت است ، اما به طور معمول کودکان مبتلا به اوتیسم در سال دوم تولد شناسایی می شوند .

از جمله علائم اوتیسم در کودکان عبارتند از:

• ناتوانی در برقراری ارتباط چشمی
• تکان دادن بی ارادی دست هایشان
• ایجاد صداهای عجیب و غریب
• نداشتن واکنشی نسبت به صدا کردن اسم کودک

وجود اختلال اوتیستیک در کودکانی که تا سن یک و نیم سال زبان باز نکرده اند و نمی توانند ارتباط اجتماعی خوبی برقرار کنند باید بررسی شود .
از دیگر علائم و نشانه های کودک مبتلا به این بیماری ،انجام رفتارها و علائم محدود تکراری و مقاومت در برابر تغییر می باشد .

کودکان مبتلا به این بیماری معمولا به تنهایی با اسباب بازیها بخصوص با عروسک های کوکی خود بازی می کنند و علاقه ای به حضور در بازی های دسته جمعی سایر کودکان و مشارکت در بازی آنها ندارند .یکی از علائم و نشانه های اوتیسم در کودکان عدم توانایی این کودکان در ارتباط با افراد و سایر کودکان می باشد .

عدم واکنش به صداهای اطراف و محیط از دیگر علائم و نشانه های ابتلا به اوتیسم در کودکان می باشد .

عامل اصلی ایجاد اوتیسم در کودکان هنوز شناخته نشده است اما به گفته دانشمندان برخی از تعاملات خانوادگی و اطرافیان و ژنتیک سبب ایجاد بیماری اوتیسم می شوند .

علائم و نشانه های اوتیسم در کودکان

میزان ابتلا به اوتیسم در دختران بیشتر است یا پسر ؟

میزان ابتلا به بیماری اوتیسم در پسران بسیار بیشتر از دختران می باشد. به صورتی که ؛ میزان ابتلا در پسران 4 برابر دختران است. اما متاسفانه ، کودکان دختر مبتلا ، نوع شدیدتر این بیماری را مبتلا می شوند که در بیشتر مواقع همراه با عقب ماندگی ذهنی نیز بروز می یابد .

مشکلات رایج بیماری اوتیسم در کودکان

لازم به ذکر است که بگوییم پرستاری از کودک بیمار برای والدین و پرستاران کار دشوار ی می باشد. والدین و پرستار باید بدانند که کودکان مبتلا به اوتیسم در زمینه های گوناگون در زندگی دچار مشکلاتی هستند که در ادامه چند مورد از مشخصه های کودکان مبتلا را اشاره می کنیم :

• تعامل و ارتباط (عدم برقراری ارتباطی خوب با دیگران)

مشکل عدم تعامل با دیگران در کودکان اوتیسمی

کودکان مبتلا به اوتیسم از همان دوران شیرخوارگی معمولا در برقراری ارتباط چشمی با اطرافیان ایجاد اصوات گوناگون و حالت های چهره متفاوت دچار مشکل می باشند . در سنین بالاتر نیز ارتباط خوبی نمی توانند با همسن وسالان خود برقرار کنند و اغلب اوقات تنها هستند . نداشتن تعامل و عدم برقراری ارتباطی خوب با دیگران از مشخصه های اصلی کودکان مبتلا به اوتیسم می باشد .

اوتیسم در کودکان معمولا با عدم توانایی در بروز احساسات همراه می باشد . این کودکان نمی توانند با والدین خود ویا اطرافیان رابطه احساسی و عاطفی برقرار نمایند .این کودکان نسبت به بروز احساسات شادی و غم خود دچار مشکل هستند .

• عدم توانایی در رفتار متقابل اجتماعی

عدم توانایی رفتار متقابل در کودک اوتیسمی

از مشخصه های اصلی کودکان مبتلا به اوتیسم عدم علاقه و ناتوانایی در برقراری ارتباطی دوستانه با همسن و سالان خود می باشد . این کودکان در صورت برقراری ارتباط نیز نمی توانند به مدت طولانی دوستی خود را حفظ نمایند .

• ناتوانی در بهره گیری از تخیلات

ناتوانی در بهره گیری از تخیلات در کودک اوتیسمی

کودکان مبتلا به این بیماری در استفاده از قدرت تخیلات خود ناتوان خواهند بود.

چگونگی برقراری ارتباط در کودکان مبتلا به اوتیسم

اوتیسم در کودکان با عدم توانایی در صحبت کردن همراه است. این کودکان معمولا دیر شروع به حرف زدن می کنند. همچنین ممکن است برخی از آنها نیز هرگز نتوانند حرف بزنند .
کودکان مبتلا به اوتیسم که در صحبت کردن مشکل دارند به چند دسته تقسیم می شوند که عبارتند از :

دسته ای از کودکان مبتلا تنها توانایی استفاده از کلمات کلیدی را دارند .مانند استفاده از نام والدین و یا برخی اسم ها و فعل ها

دسته ای دیگر می توانند کلمات را به صورت صحیح و درست بیان کنند اما دچار مشکل به کار بردن اصطلاحات تکراری در مکان های نامناسب هستند .

اوتیسم در کودکان مختلف علائم متفاوتی خواهد داشت. برخی دیگر از کودکان در بیان فعل ها و ضمیر ها در جمله بندی هایشان دچار مشکل می باشند. مثلا به جای اینکه برای طلب خواسته ای بگویند “من می خواهم غذا بخورم می گویند” ،” او می خواهد غذا بخورد” و …. .

عده دیگری از این کودکان به درستی می توانند صحبت کنند اما در آغاز و پایان و میان صحبت کردن دچار مشکل می شوند .

برخی دیگر از کودکان نیز از بیان کلمات و صحبت کردن عاجزند

برقراری ارتباط با کودک اوتیسم

نحوه رفتار کودکان مبتلا به اوتیسم

کودکان مبتلا به این بیماری معمولا همه کارا و رفتارهایشان را به صورت تکراری انجام می دهند. اوتیسم در کودکان با نوعی الگویی تکراری در مجموعه رفتارو علایق و فعالیت های محدود همراه است.

این کودکان به چرخاندن چرخ های ماشین اسباب بازی خود و ردیف کردن وسایلشان به شدت علاقه نشان می دهند و ممکن است این کارها را به دفعات در طول روز انجام دهند .

نحوه درمان اوتیسم

با وجود مطالعات زیادی که در مورد این بیماری انجام شده است هنوز درمانی مناسب پیدا نشده و کودکان مبتلا به این بیماری مجبورند تا آخر عمر با این بیماری کنار بیایند . با این شرایط والدین این کودکان باید با تلاش های فراوان و قرار دادن آنها در محیطی مناسب و آموزشی سعی کنند قابلیت های این کودکان را شناسایی و شکوفا کنند و در رشد آنها بکوشند .

در درمان اوتیسم در کودکان ،کمک به کودک برای برقراری ارتباطی موثر و عملکردی را هدف اصلی می توان دانست .

البته آموزش های در نظر گرفته شده باید بر اساس ضریب هوشی کودک باید باشد در غیر این صورت ممکن است سبب سردرگمی کودک و نتیجه ناموفق باشد . کودکانی که دارای ضریب هوشی بالای 70 می باشند معمولا می توانند ارتباط بهتری با اطرافیان برقرار کنند .
والدین کودک مبتلا به این بیماری باید شرایط ویژه ای را برای کودکشان فراهم کنند تا به وسیله آموزش های مختلف در زمینه گفتاردرمانی و کاردرمانی بتوانند استعداد های نهفته کودک را بیابند .

اوتیسم در کودکان از همان سال های اولیه باید درمان شود. برای بهتر کردن عملکرد کودک در موارد مختلف والدین باید از همان دوران کودکی آموزش های خود را آغاز نمایند زیرا طبق تحقیقات انجام شده و به دلیل انعطاف پذیری دستگاه عصبی در سال های اولیه زندگی برای آموزش بهترین موقع است .
اگر آموزش ها و درمان این بیماری پس از سنین 5-4 سالگی شروع شود به دلیل انعطاف پذیری کمتر مغز ممکن است موفقیت آمیز نباشد و مکمی در رشد کودک نتوان کرد .

کودک اوتیسمی

حرف آخر

کودکان مبتلا به اوتیسم با نوعی اختلال در رشد مغزی روبرو هستند و والدین از همان دوران شیرخوارگی با علائم و نشانه هایی که دارد می توانند این بیماری را تشخیص دهند . این بیماری باعث می شود که ، کودکان در برقراری ارتباط با سایر کودکان دچار مشکل می باشند و اگر به دنبال درمان نسبی و آموزش آنها باشیم باید از همان دوران کودکی بر روی استعداد های نهفته شان کار کرد .

5/5 – (4 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *