آیا بعد از تزریق واکسن کرونا ناقل کرونا هستیم؟

تزریق واکسن کرونا

آیا بعد از تزریق کرونا ناقل هستیم

بر اساس برخی شواهد و اطلاعات منتشر شده، واکسن کرونا در پیشگیری از بروز بیماری کووید -۱۹ بسیار مؤثر است، اما محققان در حال بررسی تأثیر آن بر انتقال ویروس از فرد واکسینه شده به دیگران هستند.

بعضی شواهد نشان می‌دهد که دریافت واکسن کرونا نه تنها خطر ابتلا به بیماری کووید -۱۹ را کاهش می‌دهد، بلکه مانع انتقال ویروس کرونا به دیگران می‌شود، اما لازم است در این زمینه مطالعات بیشتری بشود. پس می توان نتیجه گرفت بعد از تزریق واکسن کرونا ناقل کرونا نخواهید بود.

البته از آنجایی که هیچکدام از واکسن‌های کووید۱۹، ویروس ضعیف‌شده نیستند، بلکه ویروس کشته شده یا بخشی از ژنوم (ژن‌های کدگذاری‌شده وDNA) ویروس هستند، بنابراین با تزریق واکسن، به احتمال فراوان ناقل ویروس کرونا نخواهید بود، بلکه آنچه پس از تزریق در بدن دیده می‌شود، تنها عوارض ناشی از تحریک سیستم ایمنی است. البته بهتر است افرادی که واکسینه شده‌اند پس از آن موارد بهداشتی را همچنان رعایت کنند.

آیا واکسن کرونا عوارض دارد ؟

عوارض واکسن کرونا

بر خلاف داروها که در افراد بیمار استفاده می شوند، واکسن ها معمولا فراورده هایی هستند که در افرادی که تاکنون مبتلا به آن بیماری هدف خاص نشده اند استفاده می شوند تا در آینده یا مبتلا به آن بیماری نشده یا اگر مبتلا شدند، انواع خیلی خفیف آن را مبتلا شوند.

لذا تلاش می شود که کمترین میزان خطر و عوارض واکسن کرونا را برای گیرندگان واکسن داشته باشند. در طی مطالعات بالینی، بی خطری و اثربخشی واکسن های کرونا بدقت مورد بررسی قرار گرفته است. در گذشته هم نگرانی هایی درمورد عوارض واکسن آنفولانزا در کودکان وجود داشت که پس از تزریق عوارضی از خود نشان نداد ، واکسن ها چندین بار تست های متعددی را پشت سر می گذارند تا به تولید انبوه برسند ، از این رو نگرانی خاصی در این مورد وجود ندارد.

پروتکل های دقیق بر فرایند تولید واکسن کرونا اعمال شده تا حداکثر اطمینان از تولید واکسن موثر و بی خطر فراهم شود. نکته ای که باید در نظر داشت این است که این واکسن ها سبب تحریک سیستم می شوند لذا همین امر سبب بروز برخی واکنش های ناخواسته و یا عوارض پس از واکسیناسیون می شود. تحقیقات نشان داده است که بعد از تزریق واکسن کرونا ناقل کرونا نیستید اما بهتر است که جهت اطمینان از ماسک استفاده نمایید.

آیا با تزریق واکسن کرونا دیگر کرونا نمی‌گیریم ؟

احتمال ابتلای دوباره به کرونا بعد از تزریق واکسن

محققان معتقدند حدود ۹۵ درصد مردم با تزریق دُز اول واکسن کرونا و ورود ویروس ضعیف‌شده به بدن، در برابر آن مصون می‌شوند و دو هفته بعد از آن با تزریق دوز دوم، این مصونیت به حدود ۱۰۰درصد می‌رسد، اما در این میان، برخی دیگر از پژوهشگران بر این باورند که با وجود تزریق واکسن، ۵ درصد افراد از آنجا که بدن آن‌ها واکنش محافظت‌کننده کاملی نشان نمی‌دهد، همچنان ممکن است به کرونا مبتلا شوند. درست است که این احتمال پایین است، اما می‌توان گفت هنوز احتمال ابتلا به کرونا در افرادی که واکسینه شده‌اند، وجود دارد.

اما انتظار می‌رود در صورت ابتلا، علائم نسبتا خفیفی همچون خستگی، ضعف و سستی، اختلالات خواب، درجه پایین تب، بدن درد، قرمزی یا تورم در محل تزریق و … را نشان دهند، و همچنان بعد از تزریق واکسن کرونا ناقل کرونا باشند.

رعایت نکات بعد از واکسینه شدن

نکان بعداز واکسن زدن

وظیفه افرادی که واکسن کرونا را دریافت کرده اند در قرار گرفتن در کنار اعضای خانواده هیچ فرقی با زمان قبل از تزریق واکسن نمی کند و به همان اندازه ای که افراد بدون تزریق واکسن رعایت می کنند، افرادی هم که تزریق داشته اند، باید رعایت کنند.

درست است که احتمالا افراد بعد از تزریق واکسن کرونا ناقل کرونا نیستند ولی برای اطمینان بیشتر بهتر است معمولا اعضای خانواده در کنار یکدیگر و در محیط خانه فاصله اجتماعی را رعایت کنند و وقتی از خانه خارج می شوند، باید تمام اصول مراقبتی را رعایت کنند و حتما ماسک بزنند.
اما افراد خانواده اگر همگی واکسینه شده اند لزومی به رعایت اصول و استفاده از ماسک ندارند و خطری از نظر انتقال ویرس آنها را تهدید نمی کند. اگر هم احساس ضعف در بدن خود کردید می توانید از تغذیه بیمار کرونایی برای تقویت بدن خود استفاده کنید .

اما این امر برای دیگران که واکسن تزریق نکرده اند، می تواند خطرناک باشد .

آیا کسی که قبلا کرونا گرفته باید واکسن بزند ؟

کسی که قبلا کرونا گرفته باید واکسن بزند

مسئله این است در افراد بهبود یافته از کرونا سطح ایمنی (که با توجه به سطح آنتی بادی ها تعیین می شود) بسیار متفاوت است. سطح بالاتری از آنتی بادی های خنثی کننده، محافظت بهتری در برابر عفونت جدید ایجاد می کنند. علائم شدیدتر عفونت اغلب منجر به سطح بالاتری از آنتی بادی ها می شود، در حالی که علائم کمتر ممکن است منجر به کاهش یا عدم تولید آنتی بادی خنثی کننده قابل اندازه گیری شود.

یعنی، اگر شما سابقه عفونت COVID-19 بسیار خفیف داشته باشید، ممکن است سیستم ایمنی بدن شما به اندازه کافی آنتی بادی تشکیل نداده باشد، یک نظریه احتمالی بیان می کند که شش ماه پس از تزریق اصلی واکسن COVID-19 به افراد قبلاً آلوده، واکسن تقویت کننده داده شود. اما ما به اطلاعات بیشتری در مورد سرعت کاهش ایمنی پس از عفونت نیاز داریم.

با توجه به اینکه هر فرد احتمال دارد چند بار به ویروس آلوده شود آیا این موضوع در میزان ایمنی زایی واکسن تاثیر می‌گذارد

داستان واکسن با آلودگی طبیعی بسیار متفاوت است و جای نگرانی در این خصوص وجود ندارد. در واکسیناسیون، دوز بیشتری از بخشی از ویروس را دریافت می‌کنیم که توانایی تحریک سیستم ایمنی را دارد، ولی بیماری‌زا نیست. این موضوع می‌تواند سبب تحریک بیشتر سیستم ایمنی شود. در واکسیناسیون گاه نیاز است که چند بار با فاصله منظم، تزریق واکسن انجام شود تا سبب تحریک بیشتر و مناسب‌ تر سیستم ایمنی شود و درنهایت، در واکسن از مواد همراه (ادجوانت) استفاده می‌شود که خود، سبب ماندگاری بیشتر واکسن در بدن و تحریک بیشتر سیستم ایمنی خواهد شد. همانطور که قبلا بیان کردیم واکسن کرونا نه تنها خطر ابتلا به بیماری کووید -۱۹ را کاهش می‌دهد، بلکه مانع انتقال ویروس کرونا بعد از تزریق واکسن کرونا به دیگران می‌شود.

آیا در صورت تزریق واکسن، ایمنی لازم در برابر جهش های جدید ویروس ایجاد می شود ؟

مقاومت بدن در مقابل جهش کرونا پس از واکسینه شدن

شواهد علمی زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد واکسیناسیون بهترین راه تقویت سیستم دفاعی بدن و کاهش میزان ابتلا است و به نظر می‌رسد واکسن های COVID-19 مانع از ابتلای شدید افراد به این بیماری شده و در پیشگیری از بیماری های جدی و مرگ می توانند موثر باشند. همچنین شواهد نشان می دهد افراد بعد از تزریق واکسن کرونا ناقل کرونا نخواهند بود.

این واکسن ها پاسخ ایمنی گسترده ای ایجاد می کند و به نظر نمی رسد این واکسن ها در برابر هرگونه تغییر ویروس یا جهش به طور کامل بی اثر باشند و چنانچه هرکدام از این واکسن ها در برابر یک یا چند نوع ویروس از اثربخشی کمتری برخوردار باشند، امکان تغییر در ترکیب واکسن ها برای محافظت در برابر انواع جهش های ویروس کرونا وجود دارد.

آیا بعد از تزریق واکسن زندگی به روال عادی برمی‌گردد ؟

پس از تزریق واکسن کرونا

با وجود اینکه که دریافت واکسن کرونا نه تنها خطر ابتلا به بیماری کووید -۱۹ را کاهش می‌دهد، بلکه بر اساس تحقیقات مانع انتقال ویروس کرونا به دیگران بعد از تزریق واکسن کرونا می‌شود، محققان همچنان به طور دقیق نمی‌توانند به این پرسش پاسخ دهند. این درست است که همه مردم می‌خواهند با تزریق واکسن به زندگی عادی پیش از همه‌گیری کرونا برگردند، اما این روند به سادگی اتفاق نمی‌افتد.

به نظر می رسد همچنان بعد از تزریق واکسن کرونا برای اطمینان بیشتر در کنارآن استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از دوره همی های خانوادگی گزینه‌های خوبی هستند که می‌تواند احتمال ابتلا را تا حد زیادی کاهش دهند. اگر این دو کنار هم ادامه داشته باشد، بعد از گذشت مدت زمانی می‌توان دقیق‌تر نسبت به این مسأله توضیح داد چه زمانی وضعیت عادی خواهد شد.

تزریق واکسن کرونا در ایران

واکسن کرونا در ایران

واکسیناسیون کرونا در کشور ما ایران از بهمن سال ۱۳۹۹ با اولویت کادر درمان در کشور آغاز شد و بعد هم نوبت به بیماران خاص و حالا هم سالمندان رسیده است . در این میان برای برخی از مردم سوالات و ابهاماتی درباره واکسیناسیون کرونا وجود دارد.

برخی عنوان می‌کنند واکسن‌های کرونا قابل اعتماد نیستند. برخی می‌گویند بعد از تزریق واکسن دوباره به کرونا مبتلا شدند و برخی نیز می‌گویند تزریق این واکسن برای افراد ایجاد مشکل می‌کند .

اما از آنجایی که تحقیقات و اطلاعات منتشر شده بیانگر این است که واکسن کرونا در پیشگیری از بروز بیماری کووید -۱۹ بسیار مؤثر است، و دریافت واکسن کرونا نه تنها خطر ابتلا به بیماری کووید -۱۹ را کاهش می‌دهد، و افراد بعد از تزریق واکسن کرونا ناقل کرونا به دیگران نخواهند بود، بهتر است برای رهایی و بازگشت به زندگی عادی قبل از کرونا افراد در طرح واکسیناسیون سراسری شرکت کنند.

4.6/5 – (23 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *