خودمراقبتی و درمان خانگی درد عصب سیاتیک

حدود 90 درصد از افراد مبتلا به سیاتیک، صرف نظر از علت، بدون جراحی بهبود می یابند. بیشتر آنها تنها در چند هفته درمان می‌شوند. شما نیز می توانید درمان سیاتیک خود را در خانه شروع کنید. در واقع، درمان خانگی ممکن است تمام چیزی باشد که به آن نیاز دارید، به خصوص اگر بدانید که درد سیاتیک شما ناشی از یک آسیب قبلی یا بارداری است.

حتی اگر نمی دانید چه چیزی باعث درد سیاتیک شما می شود، می توانید اقداماتی را برای تسکین درد خود در خانه انجام دهید. اگر درد قابل کنترل نبود یا شرایط خاص دیگری برای شما پیش آمد، حتما باید به کلینیک فیزیوتراپی مراجعه کنید.

راه های کنترل درد عصب سیاتیک در منزل

قبل از توضیح هر مرحله باید بدانید بهترین راه برای درمان و جلوگیری از عود درد سیاتیک مراجعه به فیزیوتراپی است. در بخشی دیگر 13 ورزش برای درد سیاتیک را به تشریح بیان کرده ایم که در کنار خود مراقبتی های در منزل میتواند مفید عمل کند.

C:\Users\diamond\Desktop\درد عصب سیاتیک.jpg

1_ سرما و گرما درمانی

برای کاهش درد سیاتیک و کمک به عملکرد بهتر می توانید از کیسه های سرمایشی و گرمایشی استفاده کنید.

در هفت روز اول از کیسه یخ استفاده کنید. برای کاهش التهاب عصب سیاتیک، کیسه های یخ را روی کمر خود قرار دهید. مراقب باشید دچار سرمازدگی نشوید. کیسه های یخ نباید مستقیماً با پوست تماس داشته باشند. آنها را در یک پارچه یا حوله بپیچید. آنها را هر بار بیش از 15 تا 20 دقیقه در جای خود بگذارید و حداقل بین 15 تا 20 دقیقه استراحت کنید. یک چرخه قرار دادن، قرار ندادن، قرار دادن دادن و قرار ندادن را امتحان کنید (این دوره 75 تا 100 دقیقه طول می کشد). سپس کمی استراحت کنید تا ببینید چه احساسی دارید.

یکی دیگر از راه‌های اعمال سرما در ناحیه‌ی دردناک، ماساژ یخ است. آب را در یک لیوان کاغذی فریز کنید و سپس نیمه بالایی لیوان را جدا کنید. با حرکتی دورانی، قسمت پایین کمر را با یخ ماساژ دهید. ناحیه‌ی ماساژ دادن را بپوشانید و لیوان را در حرکت نگه دارید تا از سرمازدگی جلوگیری شود. از ماساژ قسمت استخوانی کمر خودداری کنید. بیش از 10 دقیقه ماساژ دهید و بین هر مرحله ماساژ حداقل یک ساعت صبر کنید.

می‌توانید بین استفاده از کیسه یخ، انجام کشش های ملایم را امتحان کنید، هرچند بهتر است حدود نیم ساعت صبر کنید تا منطقه گرم شود. انجام این کار، سه تا پنج بار در روز ممکن است به تسکین بخشی از درد کمک کند.

استفاده از کیسه‌گرمایشی را حدود هفته بعد و پس از کاهش نسبی درد، شروع کرد. (اگر درد بعد از یک هفته به هیچ وجه فروکش نکرد، به فیزیوتراپ مراجعه کنید.) درمان های حرارتی باعث افزایش جریان خون در ناحیه می‌شوند و بهبود را تسریع می‌بخشند. گرما همچنین عضلات را شل کرده تا کشش ملایمی که ایجاد می‌شود به تسکین درد کمک کند.

می توانید از یک بطری آب گرم یا پد گرمکن پیچیده شده در حوله استفاده کنید یا دوش آب گرم بگیرید. اگر از بطری آب یا پد گرم کننده استفاده می‌کنید، آن را به قسمت پایین کمر خود بمالید. عملیات حرارتی نادرست می‌تواند باعث سوختگی شود، بنابراین چند قانون را رعایت کنید:

  • اگر از بطری آب گرم یا پد گرم کننده استفاده می کنید ، یک مانع پارچه ای بین منبع گرما و بدن خود قرار دهید.
  • مطمئن شوید که عامل گرمایش، داغ نباشد. اگر داغ یا خیلی گرم است، مناسب نیست.
  • حرارت را حداقل به مدت 15 دقیقه، اما بیش از دو ساعت اعمال کنید. مدت زمان بستگی به میزان درد شما دارد.
  • اگر از پد گرم کننده استفاده می کنید، مراقب باشید در حین استفاده از آن به خواب نروید.

C:\Users\diamond\Desktop\درد عصب سیاتیک ..jpg

2_ ورزش برای تقویت عضلات

حرکت کردن احتمالاً مهمترین کاری است که می توانید برای کمک به درد خود انجام دهید. بسیاری از افراد مبتلا به سیاتیک خود را روی تخت خواب مانده یا به پشتی صندلی تکیه می دهند و فکر می‌کنند به بهبودی آنها کمک می کند، در صورتی که اینطور نیست!

استراحت در چند روز اول پس از شروع درد سیاتیک اشکالی ندارد. پس از آن، ماندن در رختخواب معمولاً اوضاع را بدتر می کند. حرکت به چندین روش به درمان درد شما کمک می کند:

  • ماهیچه های شما را تقویت کرده تا به حمایت از ستون فقرات شما کمک کنند.
  • به انعطاف پذیری و افزایش دامنه حرکت کمک می‌کند.
  • جریان خون را در تمام نواحی بدن، از جمله نواحی آسیب دیده، افزایش می‌دهد که به بهبود سرعت می‌بخشد.
  • درک درد را کاهش می دهد.

اگر دچار درد سیاتیک شدید، در اسرع وقت تا جایی که می توانید حرکت کنید. اگر به نظر رسید حرکت باعث تشدید درد می‌شود، بهتر است به فیزیوتراپیست مراجعه کنید و درباره آنچه در حال وقوع است صحبت کنید.

هنگامی که درد سیاتیک شما تحت کنترل است، به ورزش کردن ادامه دهید تا احتمال بازگشت آن کاهش یابد. نشستن طولانی مدت برای کسی خوب نیست. نشستن طولانی مدت می تواند خطر ابتلا به درد سیاتیک را افزایش دهد و همچنین می تواند پس از ابتلا به سیاتیک بدتر شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *